Skip to main content
فهرست مقالات

رسائلی پیرامون تفسیر و علوم قرآن منسوب به اهل بیت(ع)

نویسنده:

(29 صفحه - از 113 تا 141)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر، کتاب، روایت، ابن غضایری، امام، حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام، نقل، حدیث، سید مرتضی، صدوق

خلاصه ماشینی:

"نسبت دادن اینگونه مطالب، با این لحن و تعبیر خاص، به امامان اهل البیت سلام الله علیهم معتبر با شواهد واضحی تاریخی از آنان فعلا در دست داریم، آیا ترویج حقانیت و ولایت آنهاست؟ ناقل این عبارات، در مرحله ادراک تصوری قصور دارد-و گویا نمی‌تواند درک کند بفردی که‌ تمامی گوشت و استخوان و رگهای گردن و دست و پای او بریده شده، و فقط به پوست باریکی وصل است، نباید گفت:هنوز در رمقهای آخر زندگی است-حال باید انتظار داشت موفق به درک مطالب عالیه شود؟ نظر نهائی: اگرچه، از خلال بحثهای گذشته، حال کتاب و مؤلف نسبتا روشن شد، ولی اینک بجمع بندی نهائی مطلب می‌پردازیم: 1-راجع به مؤلف یعنی مفسر جرجانی، کل معلومات ما عبارت است:روایت مرحوم صدوق- منحصرا-از او با تعبیر:«رضی الله عنه»در تمام موارد روایت، روایت او-باز هم منحصرا-از چندین فرد مجهول، عبارت شدید ابن غضایری و علامه و ابن داود درباره او، کتاب تفسیر و پاره‌ای روایات متفرقه غالبا با یک لحن و اسلوب واحد، عنوان«مفسر»و«خطیب»بعد از نام او، که احتمالا هر دو وصف او باشند، نه وصف پدر. دلیل بر این مطلب آنکه به تصریح شیخ، احمد بن محمد برقی، برادرزاده حسن بن خالد برقی صاحب تفسیر-از عموی خود نقل می‌نماید، و این شخص همچنانکه از عموی خود نقل می‌نماید از پدر خویش نیز نقل می‌نماید، و چون شیخ طوسی، پدر او را جزء اصحاب حضرت موسی بن جعفر(متوفی 183)و حضرت رضا (متوفی 203)و حضرت جواد(متوفی 220) علیهم السلام می‌داند، پس زمان حضرت هادی علیه السلام را درک ننموده و یا روایتی نقل نکرده است، از سوی دیگر عبارت مرحوم نجاشی که اول محمد و بعد حسن و سپس ابو الفضل را نام برده، معلوم می‌شود، حسن از برادرش محمد کوچکتر است، و عادتا حسن بعد از وفات محمد زنده بوده است، و در نتیجه حضرت هادی علیه السلام را درک نموده تا بتواند در مدت امامت حضرتش(از سال 220 تا 254)تفسیر قرآن را در 120 جلد بنویسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.