Skip to main content
فهرست مقالات

وجوه تمایز تفاسیر معروف

نویسنده:

(11 صفحه - از 187 تا 197)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر ،قرآن ،تفسیر آیه ،معنی ،روش تفسیر قرآن به قرآن ،روایت ،فقهی ،حدیث ،کلامی ،کتاب ،نقل ،نحو ،لغت ،ذکر ،روش تفسیر ،آراء ،ظواهر ،تفسیرش آیات قرآن ،تفسیر به مأثور ،ذکر معنای آیه روایتی ،سوره بقره ،روش ،طنطاوی ،فخر رازی ،فخر رازی در تفسیر آیات ،روش تفسیر قرآن به حدیث ،معانی آیات از روش تفسیر ،معنای آیه ،معانی آیات ،عقل و نقل

خلاصه ماشینی:

"البته طبرسی گاه هم از حدیثی معنای آیه را استخراج می‌کند، مثلا در تفسیر«لا نذرکم و من بلغ»یکی از وجوهی که نقل می‌کند از ابن عباس است و می‌نویسد:«قال ابو جعفر و ابو عبد الله(ع):«من بلغ ان یکون اماما من آل محمد فهو ینذر بالقرآن کما انذر به رسول الله (ص)»و علی هذا فیکون قوله و من بلغ فی موضع رفع عطفا علی الضمیر فی«انذر»(ج 2، ص 282) در مجمع البیان روش تفسیر لغوی پیموده شده، به طور نسبتا کاملی از لغت و اشتقاق و صرف و نحو سخن به میان آمده است و می‌توان گفت مجمع البیان بیش از همه ابعاد تفسیر جنبه ادبی دارد، اگر چه در قسمت بلاغت و اعجاز بیانی قرآن در آن بحثی به میان نیامده است. و گاهی برای تبیین معنای آیه به شعری استشهاد می‌نماید، وی بین معانی دقیق شده اختلافات و فروق لغات را ذکر می‌کند و به مقدار لازم مطالب نحوی را یاد کرده و گاهی نحو را با معانی و بیان خلط می‌کند و بعضا با نحویان به مناقشه بر می‌خیزد و در جایی که اقوال نحات مختلف است، آراء را مطرح کرده، سپس آن را که موافق منهج خودش است بر می‌گزیند. بلکه بر عکس قرآن را برای رد نظریات فلسفی مخالف قرآن به کار بسته است، به طور نمونه می‌توان به تفسیر آیه‌«و بالاخرة هم یوقنون»اشاره کرد، که ایشان قول فلاسفه را که عدم جواز تعویل بر غیر محسوسات در علم است، رد کرده و پنج دلیل نقضی در رد این قول اقامه کرده است و نیز علامه بعضا از فلسفه به عنوان مؤیدی برای معنای ظاهرا آیه استفاده می‌کند علامه از طرح مناقشات فقهی همواره دوری."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.