Skip to main content
فهرست مقالات

فواید رجالی در آثار امام خمینی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اصحاب اجماع ،امام ،حدیث ،تصدیق اصحاب اجماع ،تصحیح اصحاب اجماع حضرت امام ،محمد بن اسماعیل ،روایات ،کتاب ،فقهی ،تصحیح و تصدیق اصحاب اجماع ،تصدیق اصحاب اجماع در نقل ،نقل ،توثیق ،معنای تصحیح و تصدیق اصحاب ،رجال ،تصدیق ،معنای تصحیح اصحاب اجماع ،تصنیف ،اصل ،کتاب الطهارة ،نقل حدیث ،علم ،وثاقت ،نقل اصحاب اجماع از راویان ،اصطلاحات ،علی بن‌محمد بن الزبیر القرشی ،تصحیح ،احمد بن عبد الواحد ،محمد بن عمر بن عبد ،اصحاب اجماع از راویان ضعیف

خلاصه ماشینی:

"از حضرت امام(رضوان الله علیه)گرچه کتاب مستقلی تحت عنوان علم درایه و رجال در اختیار ما نیست، ولی مباحث مربوط به این علم، در جای جای ابحاث مختلف کتب فقهی ایشان مطرح گردیده و رایحه تحقیق و تتبع و خلاقیت و ابتکار از آن می‌وزد. مرحوم شیخ انصاری در جمع بین این دو حدیث بیان مطلبی دارد که مورد پسند حضرت امام نبوده است، بدین جهت معظم له به جمع دیگری پرداخته و فرموده است:«و من المحتمل ان یکون لفظ«حظأ»فی روایة مهران بتقدیم الخاء المعجمه علی الطاء الغیر المعجمه و کان التفسیر من بعض الرواة، و کان الاصل الذی فیه الروایة مأخوذا بالمناوله لا بالقرائه و کان تفسیره لاشتباه و قع فی الخط... و عبارتهای نظیر آن می‌پردازد که نتیجه آن این است که به هرحال در نقل قولهای با واسطه(یعنی آنجا که میان اصحاب اجماع و معصوم، یک یا چند واسطه وجود دارد) برای اعتماد بر متن حدیث، نمی‌توان تنها به تصدیق اصحاب اجماع اکتفا کرد، بلکه باید وثاقت و صداقت و اعتبار وسائط را نیز یکایک مورد شناسایی قرار داد و پس از اطمینان نسبت به وثاقت آنان، متن حدیث را بعنوان متنی صادر شده از معصوم تلقی کرد. زیرا شیخ الطائفه در کتاب عدة الاصول فرموده است: «هرگاه یکی از راویان روایتی را مسند ذکر کند و راوی دیگر مرسل، باید حال مرسل(کسی که روایت را بدون ذکر نام تمامی یا برخی راویان پیشین ذکر کرده)ملاحظه شود، زیرا اگر مرسل از کسانی باشد که ما بدانیم او جز از ثقه حدیثی را بگونه مرسل نمی‌آورد، می‌توان بدان همانند خبر مسند اعتماد کرد، ولی اگر چنین علمی نداشته باشیم نمی‌توان بدان اطمینان نمود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.