Skip to main content
فهرست مقالات

نقد یک نظریه درباره متشابهات قرآن

نویسنده:

(8 صفحه - از 55 تا 62)

کلید واژه های ماشینی : تشابه، متشابه، قرآن، تأویل، محکم، احکام، متشابهات قرآن، سوره حمد، لفظ، آیات متشابه

خلاصه ماشینی:

"در مورد این قول گرچه علامه قسمی از آن را صحیح دانسته‌اند اما در بعضی موارد نیز آن را خطا می‌دانند چرا که اولا مختص متشابهات نیست بلکه به استناد آیاتی که در آن از تأویل سخن رفته باید گفت که تأویل مربوط به تمام قرآن (اعم از آیات محکم و متشابه)است، ثانیا گرچه تأویل از سنخ مدلول لفظی نبوده و امری خارجی است اما این امر خارجی مرتبط به مضمون کلام حتی مصادیق اخبار حاکیه از حوادث ماضیه و مستقبله نیست و متشابه نیز محصور در آنچه تأویلش دانسته نمی‌شود نیست(آنهم آیات صفات و آیات قیامت)بلکه گرچه تأویل از تأویل از جنس امور خارجی است ولی نه هر امر خارجی که مصداق خارجی خبر تأویل آن باشد بل امر خارجی مخصوصی است که نسبت آن به کلام نسبت ممثل به مثل و باطن به ظاهر است و محصل از تدبر در آیات سابقه و آیاتی چون‌«و قرانا فرقناه لتقرأه علی الناس علی مکث»(اسری/106)می‌رساند که وراء آنچه از قرآن قرائت و تعقل می‌شود امری است که نسبت به قرآن چون روح است به جسد و متمثل است به مثال و خداوند آن را کتاب حکیم (لقمان/2)نامیده و آن است آنکه اعتماد و اتکاء معارف قرآن منزل و مضامینش بر آن است و از سنخ الفاظ مفرقه مقطعه و معانی مدلول بر آنها نیست و این بعینه تأویل مذکور در آیات است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.