چکیده:
هدف از نگارش این مقاله،طراحی مسیر خلق و حفظ سازمان یادگیرنده از طریق فرایند مدیریت دانش است.فرایند مدیریت دانش مشتمل بر خلق دانش،مستندسازی دانش،توزیع و نشر دانش،و نهایتا کاربرد دانش میباشد.در مقاله حاضر،مفروض است که هر یک از مراحل مدیریت دانش در خلق و حفظ سازمان یادگیرنده نقش موثری را ایفا مینمایند.ایده اصلی این مقاله بر آن است که مرحله مستندسازی که به معنای ذخیرهسازی،ارزشگذاری،کدگذاری و طبقهبندی دانش و تجربه و به عبارت بهتر،تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار است،مرحله بسیار مهمی برای همافزایی سایر مراحل مدیریت دانش،برای ایجاد و حفظ سازمان،یادگیرنده و در نتیجه،برای بهبود و تعالی عملکردی سازمان باشد.
خلاصه ماشینی:
"ایده اصلی این مقاله بر آن است که مرحله مستندسازی که به معنای ذخیرهسازی،ارزشگذاری،کدگذاری و طبقهبندی دانش و تجربه و به عبارت بهتر،تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار است،مرحله بسیار مهمی برای همافزایی سایر مراحل مدیریت دانش،برای ایجاد و حفظ سازمان،یادگیرنده و در نتیجه،برای بهبود و تعالی عملکردی سازمان باشد.
این مرحله معمولا به کمک فناوری اطلاعات و تحت فعالیتهای زیر صورت میپذیرد: *طبقهبندی و سازماندهی تجربیات مرتبط و مشابه *تلفیق تجربیات مرتبط در صورت لزوم به منظور ایجاد اطلاعات بیشتر *تعیین متدولوژی مستندسازی تجربه براساس نوع تجربه دریافتی *تهیه ابزارها و نرمافزارهای مربوطه(متناسب با تجربه)در صورت لزوم *کد گذاری تجربیات واصله و ورود تجربه به سیستم مستندسازی تجربه *برنامهریزی برای پاسخگویی به افراد متقاضی استفاده از تجربه *طراحی سیستم پایگاه اطلاعاتی بمنظور حفظ و نگهداری تجربه 5)مرحله تعیین نحوه انتشار و اعطای پاداش:در این مرحله از فرایند مستندسازی لازم است به آن دسته از افرادی که تجربیات اظهار شده آنها بالاترین نمره ارزیابی را دریافت کرده است،پاداش مادی و معنوی اعطا شود و درباره نحوه توزیع و کاربرد یان تجربیات تصمیمگیری شود.
به عبارت بهتر،نمیتوان با اکتساب و خلق دانش،سازمان را یادگیرنده خطاب کرد بلکه این دانش میبایست اولا ذخیرهسازی و کدگذاری شده؛ثانیا در میان همگان توزیع گردیده،ثالثا موجب همافزایی دانشی گردیده،رابعا در عملیات و تصمیمات سازمانی بکار گرفته شده و نهایتا موجب بهبود و تعالی عملکرد سازمان گردد.
برای بررسی میدانی این مدل مفهومی لازم است نخست یک پرسشنامه نظرسنجی از سازمان یادگیرنده و مراحل چهارگانه فرایند مدیریت دانش تهیه گردیده و آنگاه،در میان نمونه آماری معقول جهت گردآوری و تحلیل دادهها و دستیابی به نتایج، توزیع گردد."