Skip to main content
فهرست مقالات

نقد مقدماتی طریقه های اصولی و اخباری

نویسنده:

(26 صفحه - از 31 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : اجتهاد، احکام، نقد، قطع، حجیت، فقهی، علم، اصول، احکام شرعی، حکم عقلی

خلاصه ماشینی: "از این گذشته،اساسا به نظر اینجانب از قضایای عقلی خاص نمی‌توان هیچگونه‌ استنباط فقهی داشت،اصلا از چنین‌ قضایایی هیچ حکم فقهی قابل استخراج‌ نمی‌باشد،زیرا چنانکه در فصل بعدی بحث‌ بیاید استنباط احکام شرعی از قضایای‌ عقلی تنها از راه قانون ملازمات است و این قانون به هیچ روی قابل اجراء در مورد قضایای عقلی خاص نیست،از اینرو به طور فنی و علمی ممکن نیست از یک قضیه خاص‌ عقلی به یک حکم شرعی رسید و نسبت به‌ آن قطع پیدا کرد و اگر قطعی حاصل شود آن قطع از یک مبنای غیرصحیح حاصل شده‌ و جنبه اجتهادی صحیح و قابل احتجاج‌ ندارد و به همین دلیل است که کل دستگاه‌ عقل خاص نظری در میدان استنباط از کار می‌افتد و مبنای قطعهای خاص فروریخته و قطعهای تابع آن نیز از منظر یک ناظر پژوهشگر ارزش خود را از کف می‌دهند. بخش دوم:عبارت است از قانون‌ ملازمات این قانون،بیانگر رابطه‌ای ضروری‌ بین عقل و شرع است اما این رابطه بنظر نگارنده حدود و شروطی دارد که بدون‌ رعایت آنها استفاده صحیح از قانون مذکور ممکن نیست،در تفسیر رابطه عقل و شرع، اختلاف نظر هست و به دلیل همین اختلاف‌ نظر چند صورت برای بیان رابطه یاد شده‌ ارائه گردیده که در اینجا بهترین صورت‌ فنی آن رابطه بعنوان قانونی عام و اجتناب نا پذیر بدینگونه ارائه می‌شود:«کلما حکم به‌ العقل العام الیقینی قرره الشرع الألهی‌ سواءا انشأ علی وفقه حکما مولویا ام لم ینشأ و سواءا کان ذلک فی الأمور الأعتقادیة او فی مسائل اصول الفقه او فی الأمور الفرعیة الفقهیة»:هر آنچه عقل عمومی یقینی به آن‌ نظر داده و بر طبق آن حکم کرده است، شرع نیز آن را پذیرفته و تقریر می‌کند خواه‌ بر وفق آن حکمی مولوی انشاء کند و خواه‌ چنین حکمی انشاء نکند و چه در امور اعتقادی باشد و چه در مسائل اصول فقه‌ و چه در امور فرعی فقهی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.