خلاصه ماشینی:
"بسیاری از بچهها بویژه آنها که به خانوادههای تقریبا منزوی تعلق دارند،در مقابل محیطهای تازه و افراد بیگانه و فضاهای شلوغ و پرجمعیت،احساس تنهایی و اضطراب میکنند،برای آنان،روبهرو شدن با بیگانهها کار مشکلی است و چون در بازیهای جمعی و فعالیتهای یادگیری شرکت فعال ندارند،احساس تعلق به گروه در آنها شکل نمیگیرد و از جرگهء همسالان جدا میمانند.
او در اثر چنین احساسی، کمکم از کلاس جدا میشود و در خود فرو میرود،به جای اینکه در فعالیتهای یادگیری عضوی فعال و کنشگر باشد،صرفا تماشاگر صحنه میشود و باورش نمیآید که حتی بتواند تارهایی از علم را که با هر کلام معلم بافته میشود،لمس کند.
وجود سمانه را،ترس از معلم و بیحوصلگی،ترس از تمسخر همکلاسها،ترس از ندانستن و نفهمیدن درسها،ترس از سرزنشهای پدر و مادر، ترس طرد مجدد از کلاس و دریافت انگی دیگر-شبیه به آنچه قبلا ناآگاهانه بر او تحمیل شده بود-احساس تعلق نداشتن به گروه، احساس بیگانگی با دنیایی که مجبور بود در آن زندگی کند و احساس سرد تهی بودن احاطه کرده بود."