خلاصه ماشینی:
"شاگرد میبایست به دلیل خوب نفهمیدن جدول ضرب،شب را کنار چراغ کم نور فانوس یا کنار شعلههای آتش بخاری با صد بار نوشتن جدول ضرب به صبح برساند تا بعد از این در کلاس«حساب»حساب سرش بشود و بداند سزای کسی که نداند هشت نه تا چند تا میشود چیست!؟ به راستی اینکه چهار پنج کلاسههای قدیمی از کسر متعارفی و اعشاری خوب سر در میآورند و اگر بگویی صد تومان چند قران و عباسی و صنار میشود،در پاسخ عاجز نمیشوند و قبالهء فلان زمین کشاورزی را طوری رسا و واضح مینویسند که دیپلمههای امروزی از انجام دادن آن ناتوانند چگونه قابل توجیه است؟آیا همان سختگیریهای که امروزه در تعلیم و تربیت مطرود است و دیگر اعمال نمیشود مؤثر نبوده است؟ آیا سخت گیری عامل مؤثری در پیشرفت تحصیلی نیست؟ احمد حبیبی-بستک هرمزگان پس از سلام خواهر حمیرا مقیمان-بجنورد مجله رشد معلم از آثار ارسالی معلمان اهل قلم استقبال میکند."