خلاصه ماشینی:
"جامعهء جوان ما باید با بیش از هفده میلیون دانشآموز،بیش از این برنامه و برنامهاندیش میخواهد و بیبرنامه بودن، قربانی کردن سرمایهها در مذبح غفلت و سادهاندیشی است و مگر بیبرنامهها، قربانی همیشگی برنامهدارها نیستند؟با یک محاسبهء ساده،اگر فرصت آزاد فهده میلیون دانشآموز،یا به دیگر زبان،اوقات فراغت این نسل عظیم را شصت روز تصور کنیم و هرروز،ده ساعت زمان به بیبرنامگی بگذرد،بیش از ده میلیارد ساعت و نزدیک به دوازده هزار قرن!از عمر این نسل به بیهودگی گذشته است و میبینید که چه زیان و خسروان بزرگی متوجه جامعه می شود.
دانشآموزی که گوشههایی از تاریخش، زنده و مجسم در شوش و شیراز ایستاده است،چرا نباید در اواخر بهمن،که هوای این مناطق کاملا بهاری است یا در فصل پاییز،درس خویش را عینی و ملموس در سنگ نبشهها،زیگوراتها،کاخها و آثار باستانی جستجو کند؟دانشآموزی که جغرافیای مناطق گوناگون کشور را میخواند،چرا نباید این اطلاعات را نزدیکتر و محسوستر به دست آورد؟ و در کشوری که گاه 50 یا 60 درجه تفاوت دما وجود دارد و چهبسا دانشآموزی دبیرستانی حتی یک بار به زیارت برف نایل نشده باشد، چرا نباید فرصت و امکان تجربه و مشاهده فراهم شود؟ درکنار تمام این دریغها و تأسفها، مشکل تمرکز و عدم توزیع بار سنگین برنامههای اوقات فراغت چهره مینماید.
3-کانونهای هنری و ذوقی و علمی تشکیل کلاسهای هنری و آموزش نقاشی،تئاتر،سرود،شعر و قصه، سمینارهای علمی برای نوجوانان و عرضهء آثار هنری،ذوقی و علمی آنان،چه طی سال و چه در اوقات فراغت تابستان،از دیگر فعالیتهایی است که در غنا و باروری نسل جوان مؤثر خواهد بود."