خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) تعلیم و تربیت مقاله استفاده ار زبان سکوت در فرآیند تعلیم و تربیت دکتر عبد العظیم کریمی آیا میتوان با تمرین و ممارست به هنر سکوت دست یافت؟آیا میتوان در فرآیند تعلیم و تربیت،در کنار این همه درسهای گفتاری و نوشتاری،درس خاموشی، تعمق،تأمل و فرورفتن در پدیدههای هستی را نیز به مثابه یک مقولهء هنری به دانشآموزان یاد داد؟آیا میتوان فضا و لحظاتی فراهم آورد که،به دور از فضاهای فیزیکی و لحظات تصنعی و رسمی،روح و روان دانشآموزان را در یک وضعیت نمادین قرار دهد که سرشار او وجد و شور و حیرت باشد؟آیا میتوان به جای دادن اطلاعات و معلومات تکراری و سطحی در کلاس، لحظات جذبه و حیرت به وجود آورد؟آیا میتوان به جای انتقال اندیشههای بزرگان به دانشآموزان،چگونه«اندیشیدن»را به آنان آموخت؟ آیا میتوان به جای تزریق کردن محصول کشفیات دانشمندان و اختراع مخترعان به دانشآموزان،موقعیتی ایجاد کرد که آنان خود به کشف و اختراع و ابداع دست یازند؟ آیا میتوان به جای سؤال کردن از دانشآموزان که چه میدانند و چهقدر میدانند،از آنان پرسید که چگونه میدانند و به چه کیفیتی به دانش دست یافتهاند؟ آیا میتوان به جای پرسیدن اینکه چند کتاب خواندهاند و چند نظریه و فرمول را از حفظ میدانند،از آنان سؤال کرد که چند تجربه درونی و چند کشف و شهود شخصی داشتهاند و به چه میزان توانستهاند از درون خود به تنهایی و خلوص،به عظمت هستی و خالق هستی بیندیشند؟ به همه این سؤالات،هنگامی پاسخ داده میشود که بتوانیم در فرآیند تعلیم و تربیت، به جای دانشاندوزی،روشآموزی را به دانشآموزان یاد بدهیم تا به جای محفوظات ذهنی،یاد بگیرند که چگونه از معلوم به مجهول دست یابند،چگونه موقعیتهای معلوم را به موقعیت مجهول تبدیل کنند و چگونه همه چیز را با هالهای از حیرت و ابهام و پیچیدگی و در عین حال با سادگی و طراوت بنگرند."