خلاصه ماشینی:
"آموزش وپرورش بسته،محصول نهایی افکار بسته و اموزش و پرورش پویا حاصل خلاقیت و شهامت مردان وزنانی است که تقاضای زمانه را حتی پیش از عرضهء آن پیشبینی میکنند و در ارئه طرحهاو تجربههای نو،محافظهکاری را به یک سو مینهدند.
چگون ه میتوان توجیه کرد که آموزش و پرورش هزیهبر و مصرفکننده است؟چگونه میتوان شنید که تربیت نیروی انسانی عظیم یک جامعه،که مولد و سازنده و رشدیابنده است،چندان ثمربخش نیست و چگونه میتوان فراموش کرد که هر نوع هزینهاتی بای تربتانسان بهرهاتی چند برابر دارد و عامل مهمی در شکوفایی اقتصاد یک کشور است.
کنترل جمعیت و افزایش فضاهای آموزشی و کم کردن عدهء شاگردان در کلاسهای درس،اولین اقدامی است که برای کنترل کیفی نهاد آموزش و پرورش ضرورت دارد.
آموزش و پرورش پویا محصول خلاقیت و نوآوری و شخامت مردان و زنانی است که تقاضای زمانه را حتی پیش از عرضهء آن پیشبینی میکنند و در ارائه طرحها و تجربههای نومحافظهکاری را به بک سو مینهند زیرا هر تجربهء تازهای،حتی اگر به شکست منجر شو،راهی به سوی بپیروزی باز میکند."