Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نظریه کیفیت نزول قرآن

نویسنده:

(15 صفحه - از 41 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، نزول، بیت المعمور، نزول قرآن، لیلة القدر، انزال، قلب، انا انزلناه فی لیلة القدر، خدا، تنزیل، روایات، قدر، کیهان اندیشه، تدریجی، حدیث، کتاب، المیزان، حقیقت، نور، بررسی نظریه کیفیت نزول قرآن، قرآن نازل در بیت المعمور، نزول قرآن به بیت المعمور، حقیقت قرآن، بیت المعمور بودن قلب پیامبر، نزول تدریجی، پیامبر ( ص )، مطلب بیت المعمور بودن قلب، نزول تدریجی حقیقت قرآن، حقیقت بیت المعمور با قلب، مراد

خلاصه ماشینی: "و بر این معنی آیه 106 سوره اسراء دلالت دارد که «و قرآنا فرقناه لنقرأه‌ علی الناس علی مکث و نزلناه تنزیلا» چرا که‌ آیه دلالت دارد بر اینکه قرآنی غیر مفروق‌ الآیات بوده،سپس تفریق و تنزیل یافته است‌ و مراد از این تفریق این نیست که آن قرآن‌ مجموع الآیات بوده(به شکلی که الآن نزد ماست یعنی کتابی فراهم آمده در یک‌ مجلد)و سپس تکه تکه شده و گاه گاه‌ بر پیامبر(ص)نازل شده است تا آن را با درنگ‌ بر مردم بخواند،مانند کاری که معلم‌ می‌کند*و قطعه قطعه دروس را حسب‌ استعداد متعلم القاء می‌کند،چرا که در این‌ صورت آیات مورد استناد در اعتراض شیخ‌ مفید(کیهان اندیشه،ش 32/ص 72)چون‌ «قد سمع الله قول التی تجاد لک فی زوجها» (مجادله-1)یا «خذ من اموالهم صدقه» (توبه/103)و مانند اینها معنای محصلی‌ ندارد چرا که مربوط به زمان است و در آن‌ قرآن نباید باشد(به تصویر صفحه مراجعه شود)لذا مراد از قرآن در آیه‌ و قرآنا فرقناه... آنگاه اشکال کرده‌اند که‌ چون حقیقت قرآن در مرحله‌ای که در لوح‌ محفوظ است برتر از زمان و مکان قرار دارد و تا در قالب الفاظ و عبارات ریخته نشود و قابل قرائت و کتابت نگردد در زمان و مکان‌ نمی‌گنجد،بنابرین در این مرحله صحیح‌ نیست گفته شود:حقیقت قرآن که در زمان‌ نمی‌گنجد در ماه رمضان که زمانی است نازل شده پس به‌ دلیل تعیین ظرف زمانی برای نزول قرآن‌ مقصود از قرآن هم مرحله نازل شده آن‌ است که در قالب عبارات ریخته شده(کیهان‌ اندیشه،ص 77-78)ایشان عنایت‌ نکرده‌اند که سخن از انزال همان حقیقت‌ قرآنی است و وقتی هم به آسمان دنیا و بیت‌ المعمور و قلب رسول اکرم(ص)نازل می‌شود بنحوی ملتصق و مربوط به زمان است*و این‌ بعینه در مفهوم انزال موجود است وگرنه حقیقت‌ قرآن قبل از تنزل به منازل خلیقه برای‌ (*)قبلا هم اشاره شد که بعض بزرگان حقیقت لیلة القدر را غیر زمانی می‌دانند،کما اینکه اشکال اختلاف افقها در مورد لیلة القدر نشان می‌دهد که ورای صورت متجدد و متصرم زمانیه لیلة القدر وجهه ملکوتی آن که باطن آن‌ است و متحد با حقیقت و بنیه محمدیه می‌باشد منظور است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.