Skip to main content
فهرست مقالات

مقدمه معارف قرآن

نویسنده:

(17 صفحه - از 26 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، کتاب، حق، استعمال، آیهء، نمل، تنزیل، بینات، یونس، کلام

خلاصه ماشینی:

"و منظور از القول قرآن است،چنانکه ظاهرا منظور از آن در آیهء(51)از سورهء قصص نیز خصوص قرآن می‌باشد و لقد وصلنا لهم‌ القول لعلهم یتذکرون، و احتمالا مراد از القول در آیهء(18)از سورهء زمر نیز قرآن است الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه و نباید استیحاش کرد از این‌ که در این آیهء شریفه مدح فرموده است از کسانی که پیروی از بهترین آن‌ می‌کنند در صورتی که پیروی از همهء قرآن لازم است زیرا در آیهء(55)از همین‌ سوره می‌فرماید: و اتبعوا احسن ما انزل الیکم من ربکم، که امر می‌کند به‌ اتباع بهترین چیزی که از طرف خدا بر شما نازل شده است و شاید منظور از احسنه محکمات قرآن باشد و در مقابل آن متشابهات قرار دارد که بیماردلان‌ اتباع آن‌ها می‌کنند. 4-این وصف به لحاظ این است که این کتاب را خداوند متعال‌ برای پیغمبر اکرم(ص)خوانده است چنانکه در سورهء قیامت می‌فرماید: فاذا قرأناه فاتبع قرآنه 3و در سورهء اعلی می‌فرماید: سنقرئک فلا تنسی 4و در موارد دیگری همین معنی با تعبیر تلاوت بیان شده،مانند آیهء(252)از سورهء بقره: تلک آیات الله نتلوها علیک بالحق و از آن استفاده می‌شود که این کتاب‌ شریف با همین الفاظ خاص بر پیغمبر اکرم(ص)نازل شده نه اینکه تنها معنای آن‌ها به قلب مبارکش القاء شده و الفاظش از خود آن حضرت باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.