Skip to main content
فهرست مقالات

تأملی در پوزیتیویسم منطقی

نویسنده:

(11 صفحه - از 93 تا 103)

کلید واژه های ماشینی : پوزیتیویسم، متافیزیک، پوزیتیویسم منطقی، کانت، تجربه، فلسفه، علم، عقل، تأملی در پوزیتیویسم منطقی، اصالت

خلاصه ماشینی:

"(3) هانری پوانکاره در اینجا می‌پرسد؟آیا همه کتابهای ریاضی یعنی الف-الف؟این‌ همه کشفیات در ریاضیات و منطق چگونه‌ توجیه می‌شود؟ آیر در پاسخ می‌گوید:این منوط است به‌ محدودیت شعور ما،موجودی که شعورش‌ بی‌نهایت قوی باشد هیچ علاقه‌ای به منطق و ریاضیات نخواهد داشت و به یک نظر تمام‌ آنچه در تعریفات مفروش است را می‌بیند، ولی شعور ما در هر لحظه جزء بسیار کوچکی از نتایج تعریفات را می‌تواند درک‌ کند. از این رو تحقیق‌پذیری را به دو درجه‌ تقسیم نمودند: الف-تحقیق‌پذیری شدید- ynorts rev ytilibaifi ب-تحقیق‌پذیری خفیف- kaew aifirev ytilib (به تصویر صفحه مراجعه شود) ملاک معناداری را تحقیق‌پذیری خفیف‌ دانستند که به موجب آن اگر احتمال صحت‌ یک قضیه را بتوان بوسیله تجربه اثبات کرد، علمی و معنادار است. به عبارت دیگر قضیه‌ وقتی معنادار است که تجربه در آن مدخلیت‌ داشته باشد و آن را تأیید نماید و این همان‌ اصل تأییدپذیری) ytilibamrifnoc (است‌ که از سوی آیر پیشنهاد شد. آیر می‌گوید مباید یک نظام قیاسی یا معلوم متکرر و قضایای تحلیلی‌اند که در این‌ صورت از انباشه شدن آنها چیزی افزوده‌ نمی‌شود و معلوم تازه‌ای بدست نمی‌آید،و یا آن مبادی تجربی و استقرائی‌اند که آن‌ هم چیزی بیش از محتوای خود ندارند و معلوم تازه از آن زاییده نمی‌شود و به گفته‌ هیوم هیچ حادثه واحدی به طور ذاتی اشاره‌ به واقعه دیگری ندارد. زیرا دعاوی پوزیتیویسم‌ نه قضایای تحلیلی‌اند،چرا که در این‌ صورت پوزیتیویسم تبدیل به فرهنگ‌ لغت جدیدی خواهد شد که واضعانش خود پوزیتیویست‌ها هستند،زیرا آنها برای‌ قضایای تحلیلی بیش از این شأنی قائل‌ نیستند،و نه قضایای تجربی،مسلما پوزیتیویسم منطقی،فیزیک یا شیمی یا علم‌ تجربی دیگر نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.