خلاصه ماشینی:
"راه چاره چیست؟امتحان باشد یا نباشد؟چگونه میتوانیم ترس از امتحان را ذایل سازیم؟وقتی امتحان دادن و برگزاری یک آزمون ساده،بزرگسالان معلم و حتی مدرس و فرهیختگان جامعه را به گونهای مشوش میسازد که حتی با احساس ترسی آمیخته شده از حضور در صحنهء امتحان سر باز میزنند،بر کودکان و نوجوانان و جوانان چه میگذرد؟آیا این تنشها طبیعی و قابل قبول است؟آیا به روان بچهها و خانواده لطمه نمیزند؟چه بسا والدین،تنشهای امتحان را به اندازهء فرزند خود و گاه خیلی هم بیشتر احساس میکنند و دلیلشان این است که مدارس و مراکز آموزشی شرط معدل را شرط پذیرش میدانند و به راستی حق دارند!و دانشگاه آخرین منزل است.
چگونه میتوان از این پل معلق عبور کرد و نهراسید؟چگونه میتوان برگزاری آزمونها را بخشی از فرآیند یادگیری دانست و سرانجام چگونه میتوان ناآرامیها و نامرادیها امتحان دادن را به مثابه بستری در جهت رشد و پیشرفت یادگیرندگان تفسیر کرد؟ تصور میکنم در کنار متحول کردن تألیف کتابهای درسی، که همراه با بهرهگیری از«خرد جمعی»است،باید در این زمینه نیز نوزایی اساسی صورت گیرد و باز هم کارشناسان و در کنارشان معلمان با نظریات و تجارب خود راه حلی برای این مشکل بیابند و آنرا حل کنند."