خلاصه ماشینی:
"درسش زمزمهء محبت بود51 سیروس برزو-مسکو چندی پیش که به سفارش سردبیر محترم رشد معلم مشغول تهیهء زندگینامهء واسیلی سوخوملینسکی،معلم نامدار و صاحب سبک شوروی(سابق)بودم،وقتی به نظریات او دربارهء این که«باید به معلم مهرورزی و احترام به شاگرد را آموخت،رسیدم،یکباره روزهای اول آموزش در مرکز تربیتمعلم مشهد در خاطرم زنده شد و تصمیم گرفتم خواستهء دیگر سردبیر مجله،مبنی بر ادای دین به معلمان خوبم را هم برآورده کنم.
گویی مطالب در بین یافتههای قبلی دانشجویان وجود داشت و کار جوادیان این بود که مطالب را چون پازلی،به کمک خود دانشجویان کنار هم بگذارد و زمانی که شکل پازل کامل میشد،ما همچون کودکی که از ساختن پازلی خوشحال میشود،احساس شعف میکردیم.
برای اینکار معلم باید بر پایهء دانستههای قبلی،دانش بعدی را طوری به دانشآموز منتقل کند که او متوجه شود خود نیز تا حد زیادی از قبل میدانسته و در بالا بردن دانش بعدی مؤثر بوده است.
از نظر او،بدترین شکل آموزش این بود که معلم شاگرد را در تنگنای آنچه یاد نگرفته است بگذارد و آنقدر طی امتحان و پرسش درسی بر او سخت بگیرد که شاگرد،به دروغگویی،تقلب و امثال آن دست بزند."