Skip to main content
فهرست مقالات

آگوستین

نویسنده:

مترجم:

(18 صفحه - از 125 تا 142)

خلاصه ماشینی:

"این است مفهوم حکمت مسیحی که‌ قدیس آگوستین به قرون وسطی ارائه کرد و آرمان عقلی وی شد. آگوستین می‌گوید:«از حیث اینکه ما هستیم،و می‌دانیم که هستیم و به بودن خود و شناختی که از آن داریم،عشق می‌ورزیم، در این سه مطلب هیچ کذبی،و چیزی که به‌ منزله حقیقت خودنمایی کند که ما را مشوش کند،وجود ندارد. این همان راه برگزیده قدیس آگوستین‌ به سوی خداوند است:سیر و سلوک وی از دنیای برون به درون خود است،جایی که‌ وی حقیقت را کشف می‌کند،و دلیل‌ منحصر به فردش هم این است که‌ وی‌[حقیقت‌]را در یک خدای متعالی‌ می‌یابد. نفس غرض قدیس آگوستین از بکار بردن‌ روش تعمق به منظور کشف حقیقت،نفی‌ وجود جهان محسوس خارجی نیست،بلکه‌ او توجه خود را بر آنچه بحق واقعی و معقول‌ می‌پندارد،یعنی خدا،متمرکز می‌کند. وی می‌نویسد:«ما بایستی بیشتر به این‌ اعتقاد روی آوریم که ذات ذهن خردمند به‌ گونه‌ای پرداخته شده است،که طبعا،تابع‌ واقعیات معقوله است-برحسب ترتیبی که‌ آفریننده مقرر داشته-و به این دلیل‌ حقایق‌[فی المثل هندسه‌]را در[پرتو]یک‌ نور خاص غیرجسمانی منحصر بفرد، مشاهده می‌کند،نظیر چشم سر که اشیاء پیرامون خود را در نور مادی رویت‌ می‌کند». قدیس آگوستین در تفسیر«سفر پیدایش»این سؤال را مطرح می‌کند که‌ مراد از اینکه در کتاب مقدس آمده است: عالم در شش روز آفریده شده است،چیست. قدیس آگوستین نفی نمی‌کند که انسان‌ در حالت گناه،آزادی انتخاب‌ ) murebil tibra muir (خویش را حفظ می‌نماید،بلکه وی پافشاری می‌کند که در این حالت،انسان از آزادی) satrebil ( محفوظ نمی‌شود،زیرا نمی‌تواند از این‌ آزادی-چنانکه باید-بهره‌برداری کند: چنین کسی خیر را نمی‌خواهد،یا اگر می‌خواهد،نمی‌تواند حق خیر آنچه را خواسته است،برآورده کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.