خلاصه ماشینی:
"در یک چشمانداز کلی میتوان گفت،پژوهشی که معلم انجام میدهد،به ارتقا و اثربخشی عملکرد مدرسه میانجامد؛چون هدف غایی یک مدرسه چیزی جز ارتقای سطح کیفی عمل تدریس یادگیری دانشآموزان نیست.
یک عنوان پژوهشی بررسی اثر دو شیوهء مدیریت کلاسی:«استفاده از جاذبه شخصی»و«عمل آزادمنشانه»،بر میزان گرایش دانشآموزان دورهء راهنمایی تحصیلی به الگوپذیری از معلم برای سازماندهی رفتارهای اجتماعی.
یک عنوان پژوهشی بررسی اثر دو شیوهء تدریس«یادگیری از طریق همیاری»و «آزمایشگاهی»بر رشد مهارتهای تفسیر اطلاعات در دانشآموزان پایهء پنجم ابتدایی.
چرا لازم است معلم پژوهشگر باشد؟ در همهء نظامهای آموزشی،برنامهریزیهایی که در خارج از مدرسه،در سطح نهادهای رسمی و غیررسمی،برای یادگیری و پرورش استعدادهای دانشآموزش میشود،بدون اشتیاق معلم به ساماندهی فرایند یاددهی و یادگیر ثمرهی نخواهند داد.
معلم در مقام پژوهشگر میتواند اثر بسیار از متغیرها را بر یادگیری دانشآموزان بررسی کند و براساس دادههای به دست آمده،برنامهریزی مناسبی برای رشد و بالندگی دانشآموزان انجام دهد."