خلاصه ماشینی:
"یادگیری از طریق همیاری، دانشآموزان را برمیانگیزد،به صورت همیار با هم کار کنند تا به هدف مشترکی دست یابند.
یادگیری از طریق همیاری چیست؟ کلاسهای درس همیاری،اساس «کلاس من»را به«کلاس ما»تبدیل میکنند و یادگیری از طریق همیاری برای دانشآموزان فرصتی ایجاد میکند تا با یکدیگر در قالب گروههای کوچک، و گروههایی متشکل از افرادی با تواناییهایی متفاوت کار کنند.
ارزشیابی و تأمل:به دانشآموزان فرصت داده میشود که به صورت مشترک درباره آنچه فراگرفتهاند،بیندیشند،درباره نحوه یادگیریشان تأمل کنند و به ارزشیابی مهارتهایی که برای رسیدن به هدف به کار گرفتهاند،بپردازند.
در ادامه،برخی روشهای معمول در اجرای این نوع یادگیری معرفی میشوند: گروههای دانشآموزی تقسیم موفقیت (STAD) 6 این روش از جمله روشهایی است که از سوی دانشگاه جان هاپکینز معرفی شده است(اسلوین7،1987).
در هر صورت،روش "STAD" با تشویق یاد گیرندگان به دستیابی به سطوح بالاتر از آنچه آزمونهای پیشین نشان میدهند،سبب میشود یادگیری دانشآموزان عادی و دانشآموزانی که ناتوانیهای یادگیری دارند،ارتقا یابد.
گروه-بازی مسابقه (TGT) 8 این روش نخستین روش یادگیری از طریق همیاری است که از سوی دانشگاه جان هاپکینز پیشنهاد شده است (اسلوین،1987).
یادگیری انفرادی مبتنی بر کمک گروه 10(ILBTA) در روش "ILBTA" یا آموزش مبتنی بر یاری گروه11 (TAT) ،گروهها،از دانشآموزانی که تواناییهای متفاوتی دارند،تشکیل میشوند و معمولا تعداد اعضای هر گروه چهار نفر است.
در روش اصلاح شدهء جورچین نیز دانشآموزان همانند روشهای "STAD" و "TGT" ،به گروههای چهار تا شش نفره تقسیم میشوند.
در روش پژوهش گروهی، دانشآموزان به گروههای دو تا شش نفره تقسیم میشوند و هر گروه موظف است، موضوعی را برای پژوهش انتخاب کند.
Assistance Individually Learning-based Team (11)."