خلاصه ماشینی:
"1 خانم ریحانه گل افشان،مادر یک دانشآموز پیشدانشگاهی اعلام کردهاند:«پسرم هنگام درس خواندن در منزل یا مدرسه،نمیتواند حواس خود را متمرکز کند و به دلیل حواسپرتی و توجه به چیزهای دیگر،آمادگیاش را برای مطالعه و یادگیری از دست میدهد.
از جمله موارد مدنظر در این پژوهش،یکی این بود که میخواستند ببینند،این فراگیران تیزهوش،حداکثر زمانی که میتوانند یک روش و راهبرد یاددهی- یادگیری ثابت و یکسان ارائه شده از سوی معلمان خود را تحمل کنند، چهقدر است؟به عبارت دیگر،اگر معلم سخنرانی کند،فیلم نمایش دهد،تمرین انجام دهد،پرسش و پاسخ بکند،به وسیلهء آزمایش تدریس کند،از روش حل مسأله بهره ببرد،بدیعهپردازی،ایفای نقش و روش بارش مغزی را به کار گیرد و یا در یک کلام،یکی از راهبردهای متنوع یاددهی و یادگیری را در کلاس درس خود مورد استفاده قرار دهد،آستانهء تحمل دانشآموز تا کجا خواهد بود؟ این پژوهش گستردهء میدانی 6 ساله نشان داد،حداکثر زمانی که این دانشآموزان تیزهوش میتوانند روش یکسان و ثابت معلم خود را تحمل کنند،5/22 دقیقه است و اگر راهبرد یاددهی-یادگیری مورد استفادهء معلم بعد از 5/22 دقیقه،کماکان ثابت باقی بماند-به قول فناوران آموزشی-دانشآموز«رؤیایی»خواهد شد و دیگری تمرکزی در کلاس درس نخواهد داشت تا مفاهیم ارائه شده از سوی معلم در ساخت یادگیری ذهن وی جای گیرد.
لذا لازم است از معلمان محترم درخواست کنیم،ارتباطات یاددهی -یادگیری خود را با دانشآموزان به منظور ایجاد تمرکز بیشتر برای یادگیری،به زمانهای 15 دقیقهای و متنوع تقسیم کنند و در کار تدریس خود،از تمامی راهکارها و فنون یاددهی-یادگیری بهره ببرند تا دانشآموزان حداکثر استفاده را از کلاسهای درس نصیب خود کنند."