Skip to main content
فهرست مقالات

گزیدۀ آرای نقادانه امام خمینی در عرفان

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : امام، امام‌خمینی، حق، عرفان، ذات، صفات، شارح، عین، کلام، احدیت

خلاصه ماشینی:

"3-در مسأله خاص تشیع بداء امام‌ خمینی منشأ ن را حضرت اعیان ثبابته‌ می‌دانند که جز او جل و علا هیچکس از آن‌ حضرت اطلاعی ندارد،و سخن بعضی از محققین را در شرح اصول کافی «منشأ بداء نه از نزد خداست و نه از ناحیه خلق اول‌ بلکه منشأ آن فقط خلق دوم است»مورد تأمل قرار داده سپس گفته‌اند:«[او]گمان‌ کرده اگر منشأ بداء غیر از این باشد لازم می‌آید که به ساحت مقدس عالم علی الاطلاق‌ جهل راه یابد،این چنین سخنی از تنگی‌ قافیه است که برای او پیش آمده است. و در مقام مشیت‌ مطلقه کثرتی متصور نیست بلکه کثرت بعد از آن متحقق می‌شود که مقام تعینات است‌ و مشیت که در کبریای سرمدی مستهلک‌ است حکمی ندارد تا درباره آن توان گفت‌ که صادر شده است یا نه؟ و اما عرفا را چون نظر بر وحدت است لذا بر تعینات عوالم ملک و ملکوت و ناسوت و جبروت نظر نداشته و همه تعینات وجود مطلق را که از آن به ماهیات و عوالم(هر عالمی که باشد)تعبیر می‌کنیم اعتبار و خیال می‌بینند و جهان را خیال اندر خیال‌ می‌دانند و شیخ کبیر محیی الدین فرمود: العالم غیب ما ظهر قط و الحق ظاهر ما غاب‌ قط پس در دار تحقق و وجود و محفل غیب‌ و شهود جز حق نیست. تعلیقات بر مصباح الانس 41-امام از استادشان نقل می‌کنند که‌ اسم مستأثر ذات احدیت مطلق است و این‌ خود همان اسم ذاتی بدون مظهر در نظر ابن عربی است که قابل به دو گونه اسم ذاتی‌ است سپس می‌افزایند به نظر من اسم‌ متسأثر هم اثر در عین دارد اما اثر آن نیز مستأثر است‌[نه اینکه فاقد اثر در عین‌ باشد]."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.