Skip to main content
فهرست مقالات

یونان و دین

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : خدا، دین، یونان، خداوند، اثبات خدا، معرفت، انبیاء، ارسطو، عقل، معرفت خدا

خلاصه ماشینی:

"(روم/30) - «قال رسول الله(ص)کل مولود یولد علی الفطره یعنی علی المعرفه بان الله‌ عزوجل خالقه فذلک قوله عزوجل:و لئن‌ سألتهم من خلق السموات و الارض لیقولن‌ الله» (24) - «عن ابی عبد الله(ع)فی قول الله: و اذ أخذ ربک من بنی آدم الایه قال:کان‌ ذلک معاینة الله فانساهم المعاینة و اثبت‌ الاقرار فی صدور هم و لولا ذلک ما عرف احد خالقه و لا رازقه و هو قول الله:و لئن سئلتهم‌ من خلقهم لیقولن الله» (25) *** 2-در آیه میثاق آمده است که خداوند از ذریه آدم به ربوبیت خویش،اقرار گرفت و این اقرار بدان جهت گرفته شد که کفار و مشرکین در روز قیامت نگویند که ما از خداوند غافل بودیم و یا چون پدران ما مشرک بودند ما نیز مشرک شدیم. در این خطبه در ضمن بیان عظمت‌ پیامبر اسلام(ص)آمده است که پیامبر اکرم(ص)مردم را متنبه عهد و میثاق عالم‌ ذر می‌نمود: «فضل محمد(ص)فی ظاهر الفترات، فدعا الناس ظاهرا و باطنا و ندبهم سرا و اعلانا و استدعی علیه السلام التنبیه علی‌ العهد الذی قومه قدمه الی الذر قبل النسل» (59) 7-آیات زیادی بعد از ذکر مطالبی از قبیل کیفیت خلقت و نظم عالم،مسأله تذکر را مطرح می‌کنند و با عباراتی مثل «لعلکم‌ تکرون» یا «افلا تذکرون» بیان‌ می‌دارند،که مطالب مذکور به جهت‌ یادآوری انسانهاست و نقش مذکر بودن‌ دارند نه ثابت کننده مطلب مبهم و مجهول، چنانچه در مورد آیات بخش 6 بیان شد. در اینجا سئوالی مطرح می‌شود که‌ بنابراین نقش انسان در مورد مسأله هدایت‌ و شناخت خدا چیست؟قرآن وظیفه انسان‌ را تسلیم در مقابل هدایت الهی می‌داند یعنی بعد از اینکه بوسیله تعریف و تذکر حجت بر انسان تمام شد،حال بر او واجب‌ است که در مقابل خداوند تسلیم شود و لذا «ان الدین /اله الاسلام» (آل‌عمران/19) «الاسلام هو التسلیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.