خلاصه ماشینی:
"پرداخت: آیا وقعا آزادهستیم؟ آیا رهبران با ویژگیهای خاص و توان رهبریزاده میشوند؟ معنای زندگی چیست؟ آیا تاریخ تکرار میشود؟ در کجا،تصورات به پایان میرسند و واقعیتها نمایان میشوند؟ آیا زمان چیز مطلقی است؟ چه ویژگیهایی،نوشتهای را خواندنیتر میکنند؟ آیا بهتر نیست با یک سؤال درست مرد،تا با یک پاسخ نادرست زندگی کرد؟ چگونه مطلبی را که قابل توضیح نیست،توضیح میدهیم؟ چه چیزی اساسی یا جوهری است؟ پیشرفت چیست؟ آیا واقعا خودمان سرنوشتمان را در دست داریم؟ آیا چیزی اصیل وجود دارد؟ اگر به یکدیگر شبیه هستیم،چگونه تفاوتهایمان را توصیف میکنیم؟ آیا«خیر»بدون«شر»امکان دارد؟ آیا کودک میتواند دانشمند علوم باشد؟ آیا انسان میتواند ناانسان باشد؟ عدالت چیست؟ آیا یک شخص اخلاقی میتواند غیر اخلاقی رفتار کند؟ آیا همه فرهنگها ارزش یکسانی دارند؟ چه فرهنگی بهتر است؟ خوشبختی چیست؟ فناوری را کشف میکنند یا اختراع؟ آیا عشق در نخستین نگاه هم عشق است؟ چه چیزی به هنر عظمت میبخشد؟ شعر خوب،چگونه شعری است؟ آیا در جهان چیز مطلقی هم هست؟ چه چیزی ارزش آزمودن دارد؟ چه چیزی ارزش یادگیری دارد؟ در چه صورتی تقلب کار بدی نیست؟ آیا برای موفقیت،آموزش و پرورش الزامی است؟ چگونه میتوان سؤالهای اساسی را به کار برد؟ استفاده از سؤالهای اساسی در کلاس درس میتواند به سازماندهی محتوای برنامهء درسی کمک کند.
مثالی برای استفاده از سؤالهای اساسی این است که:معلم درس تاریخ،پس از تدریس تاریخ تمدنهای باستانی،نظیر تمدن ایران باستان،میتواند این سؤال را(بهعنوان مثال پس از آزمون) بپرسد،«آیا تمدن ایران باستان را میتوان در ردیف تمدن باستانی یونان قرار داد و آیا این تمدن ارزشش را دارد که برای فهم آن تلاش کنیم؟»بهعنوان سؤال پیش آزمون و پس از آزمون میزان پیشرفت یادگیری دانشآموزان را نشان میدهد."