Skip to main content
فهرست مقالات

فیض و تصوف

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : فیض ،تصوف ،صوفیان ،عرفان ،فیض و تصوف ،دین ،ظاهر ،علم ،اخبار ،طایفه ،اهل ظاهر ،حدیث ،رساله شرح صدر ،انتقاد ،دنیا ،کتاب ،خدمت صدر اهل عرفان ،علم باطن ،رساله شرح صدر سال ،اهل ظاهر با اهل باطن ،فقیهان اهل ظاهر ،خدمت ،علم باطن بدون علم ظاهر ،اصول ،تصوف در رساله ،اهل علم ،عرفان تصوف ،تصوف در رساله المحاکمه ،کسانی ،علم ظاهر

خلاصه ماشینی:

"البته این کمال نباید بدان معنا باشد که‌ آن فرد برای خود کسب می‌کند بلکه فیض‌ از باب ا حساس وظیفه‌ای که عالم نسبت به‌ جامعه باید داشته باشد آن را کافی‌ می‌شمرد،اما آیا علم ظاهر در تقویت علم‌ باطن تأثیر دارد؟و آیا علم باطن بدون علم‌ ظاهر کسی را چون ستاره می‌کند؟اینها سئوالاتی است که نشان می‌دهد صدر و ذیل‌ عبارت فیض قدری ناسازگار است. از این دستاویزها یکی آنکه چون از سر ذوق و مستی حال خود سخنی بلند گفته‌اند که ظاهر آن کفر می‌نماید، جماعتی از اهل بطالت که از طبیعت‌ حیوانی نگذشته‌اند،ظاهر ایشان به معصیت‌ آلوده و باطن به انواع بغض و حسدو خبث‌ آکنده،آن سخنان را دست آویز می‌کنند و می‌گویند همه چه چیز خداست، فیض به هیچ روی نمی‌پذیرد که مضامین‌ شعری بزرگان عرفان چنین معنایی را برساند. هر جمیلی که بدیدیم بدو یار شدیم‌ هر جمالی که شنیدیم گرفتار شدیم کبریای حرم حسن تو چون روی نمود چار تکبیر زدیم از همه بیزار شدیم شربت لعل لبت بود شفای دل‌ها بعبث ما زپی نسخه عطار شدیم *** در این بررسیها می‌توان رساله‌ «الکلمات الطریفه»فیض را نیز مورد استفاده قرار داده این رساله در سال 1060 تألیف شده است،وی در این رساله‌ حمله‌های زیادی به عالمان زمان خود کرده‌ و از زوایای مختلفی اندیشه‌ها و معتقدات‌ آنان را ناروا دانسته است،فیض سپس به‌ صوفیان مفروط نیز حمله کرده و در چند بند،آنان را به باد انتقاد گرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.