خلاصه ماشینی:
"«خودارزشیابی»واکنش در برابر عواطف کودکان و نوجوانان معلم حرفهای (به تصویر صفحه مراجعه شود) معلمان،مدیران و مربیان در برخورد با دانشآموزان در یک جنبه بسیار مهم اشتراک دارند و آن سروکار داشتن با عواطف دانشآموزان است.
اگر به عواطف دانشآموزان توجه کافی شود،پیشرفت چشمگیری در تحصیل و ارتباطات اجتماعی آنان حاصل خواهد شد.
چک لیست زیر ابزاری است که براساس آن،معلمان میتوانند به خودارزشیابی عاطفی- احساسی بپردازند: چک لیست خودارزشیابی رفتار یا واکنشی را که هنگام کار در برابر احساسات کودکان و نوجوانان،از خود نشان میدهید،با علامت؟مشخص کنید.
1. به احساسات دانشآموزان توجه میکنم.
4. در حضور دیگران دانشآموزی را توبیخ نمیکنم.
هنگام بحث با دانشآموزان،از مشاجره با آنها و موضع دفاعی گرفتن در برابر آنان،خودداری میکنم.
نسبت به دانشآموزان احساسات منفی ابراز نمیکنم.
سعی میکنم به دانشآموزان نشان دهم که دوستشان دارم.
برای انجام امور به دانشآموزان اعتماد میکنم.
بیش از آنکه سخن بگویم،سعین میکنم شنوندهء خوبی برای دانشآموزان باشم."