Skip to main content
فهرست مقالات

دورۀ دوم از ادوار اجتهاد

نویسنده:

(19 صفحه - از 16 تا 34)

کلید واژه های ماشینی : اجتهاد ،صحابه ،رأی ،امام ،اجتهاد از راه رأی ،نص ،رسول خدا ،خدا ،حکم ،دین ،حدیث ،شیعه ،کتاب ،تابعین ،اصول ،ادوار اجتهاد ،سنت ،مذهب ،اجتهاد صحابه ،امام علی ،نقل ،اصحاب امام ،عمل صحابه رسول خدا ،زمان ،اصحاب رسول خدا ،استنباط ،اجتهاد از راه منابع ،زمان صحابه از راه اجتهاد ،رسول خدا ( ص ) ،کتاب خدا

خلاصه ماشینی:

"اجتهاد از راه رأی(یا اجتهاد آزاد)در این‌ دوره(زمان صحابه)وجود داشته است زیرا مصادر اولیه نمایانگر این حقیقت است که‌ ابو بکر و عمر بن خطاب و عثمان بن عفان‌ در مواردی که در عناصر خاصه استنباط (کتاب و سنت)برای شناخت احکام مسائل‌ و رویدادهای تازه نص خاص نمی‌یافتند به‌ مشورت با اصحاب رسول خدا می‌پرداختند، اگر بر حکم آن مسأله اتفاق نظر بین آنان‌ بود مطابق آن عمل می‌کردند و اگر چنین‌ نبود به قیاس و اجتهاد از راه رأی متوسل‌ شده و پاسخگو می‌شدند. !) یعنی برای یکی از آنان قضیه‌ای بوجود می‌آید که مطابق رأی خود حکمی برای آن‌ بیان می‌کند و سپس همین قضیه برای‌ دیگری اتفاق می‌افتد،او نیز مطابق رأی‌ خود و برخلاف حکم حاکم اول حکم صادر می‌کند،آنگاه داوران نزد پیشوای خود که‌ از آنان طلب قضاوت نموده بود جمع شده و آراء مختلف را به او عرضه می‌کنند او هم‌ همه آراء آنها را تصویب می‌نماید(این‌ چگونه می‌شود!)با آنکه خدا و کتاب خدا یکی است آیا خداوند آنان را به اختلاف امر نموده و آنان اطاعت کرده‌اند و یا آنکه‌ آنان را از اختلاف(در حکم)نهی نموده و آنان معصیت او را نموده‌اند و آیا خداوند دین خود را ناقص فرو فرستاد و از آنان‌ استعانت خواسته یا آنکه(در تشریع احکام) با خدا شریک بوده‌اند،که آنها احکامی را صادر نمایند و خدا راضی باشد،آیا دین‌ خدا کامل بود لیکن رسول خدا در ابلاغ‌ آنها به مردم تقصیر کرده و حال آنکه‌ خداوند در قرآن کریم می‌گوید: ما فرطنا فی الکتاب من شئ یعنی ما چیزی را در قرآن فرو گذار نکردیم و فیه تبیان کل شئ‌ یعنی در قرآن روشنگری هر چیزی وجود دارد و هیچ گونه اختلافی در قرآن نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.