Skip to main content
فهرست مقالات

سیر تاریخی تبلیغ

نویسنده:

(10 صفحه - از 155 تا 164)

کلید واژه های ماشینی : تبلیغ، تاریخ، سلیمان، اسلام، خطابه، سیر تاریخی تبلیغ، پیامبران، آدم، دعوت، خدا

خلاصه ماشینی:

"روزگاری بود که انسان برای رساندن پیام‌ خویش صرفا بر شیوه و وسائل ابتدایی و بدون‌ توجه به مطالعات و اصول علمی روانشناسی‌ یا جامعه‌شناسی و امثال آن،تکیه داشت که‌ این با حیات انسان در طول تاریخ مرتبط است. این شیوه تبلیغی،و استفاده از همان‌ قریحه،تجربه و سنت‌های متداول،هنوز هم‌ در میان جوامع وجود دارد و شاید خود ما نیز از همان کسانی باشیم که در بسیاری از مسائل تبلیغاتی از همان سنن دیرین و بدون‌ توجه به اصول و شیوه‌های علمی راه خود را می‌پیماییم و از پیشرفت وسائل و فنون و رموز ارتباطات و تبلیغات و روانشناسی‌ و جامعه‌شناسی تبلیغ،اطلاع درستی نداریم‌ و بطور قطع اگر به این نکته‌ها عنایت‌ می‌کردیم در کار تبلیغ موفق‌تر بودیم... از یکسو ابزارهای سنتی متداول میان‌ اعراب و شیوه‌های بلاغت و شعر و خطابه با دید اسلامی مورد توجه قرار گرفت و پیامبر اسلام با استفاده از آن شیوه و ابزارها با صبغه اسلامی تبلیغات را هدایت نمودند و از سوی دیگر فرهنگ نوینی که اسلام پی‌ افکند با نوآوری‌های خود شیوه‌ها و ابزارهایی که پدید آورد،رمز نفوذ در دلها و گسترش مکتب و جذب نفوس را آموخت که‌ دقیقا اصول عقلی و علمی به مفهوم کلی آن‌ را ارائه می‌داد،اصولی که طی یک مقطع‌ تاریخی بسیار کوتاه عالی‌ترین ره‌آورد ارتباطی و تبلیغی را همراه داشت و فرهنگ‌ جهان و سرنوشت انسان را دگرگون ساخت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.