Skip to main content
فهرست مقالات

حمد و ستایش در خمسه نظامی

نویسنده:

(12 صفحه - از 170 تا 181)

کلید واژه های ماشینی : حمد، ذات، حق، تجلی، فیض، فیض اقدس، فیض مقدس، عین، عرفا، حقیقت

خلاصه ماشینی:

"رباعی: آمد سحر آن دلبر خونین جگران‌ گفت ای زتو بر خاطر من بار گران شرمت بادا که من به سویت نگران‌ باشم،تو نهی چشم به سوی دگران حکیم نظامی،بلبل خوشخوان عرش و سراینده اشعار آتش وش دلکش در گل‌ سرای حکمت و عرفان با طبع سرشار و شوق‌ آتشین و عشق شعله بار و شور و وجد متموج‌ مستانه در این زمینه چنین مترنم است: ای همه هستی زتو پیدا شده‌ خاک ضعیف از تو توانا شده زیر نشین علمت کاینات‌ ما بتو قایم چو تو قایم به ذات هستی تو صورت پیوندی‌ تو به کس و کس به تو مانندنی آنچه تغییر نپذیرد تویی‌ و آنکه نمرده‌ست و نمیرد تویی ما همه فانی و بقا بس تراست‌ ملک تعالی و تقدس تراست خاک به فرمان تو دارد سکون‌ قبه خضرا تو کنی بیستون جز تو فلک را خم دوران که داد دیگ جسد را نمک جان که داد؟ چون قدمت بانگ بر ابلق زند جز تو که یارد که انا الحق زند رفتی اگر نامدی آرام تو طاقت عشق از کشش نام تو هر که نو گویا به تو،خاموش به‌ هر چه نه یاد تو،فراموش به *** ای به ازل بوده و نابوده ما وی به ابد زنده و فرسوده ما (به تصویر صفحه مراجعه شود) حلقه زن خانه فروش توایم‌ چون در تو حلقه بگوش توایم بی‌طمعیم از همه سازنده‌ای‌ جز تو نداریم نوازنده‌ای از پی تست این همه امید و بیم‌ هم تو ببخشای و ببخش ای کریم چارهء ما ساز،که بی‌یاوریم‌ گر تو بر آنی بکه روی آوریم؟ پیش تو گر بی سروپای آمدیم‌ هم به امید تو خدای آمدیم یار شو ای مونس غمخوارگان‌ چاره کن ای چاره بیچارگان (مخزن الاسرار حکیم نظامی) ارتباط حق و خلق(با اسماء و صفات اوست) ای هست کن اساس هستی‌ کوته زدرت دراز دستی ای خطبهء تو،تبارک الله‌ فیض تو همیشه بارک الله ای هست نه بر طریق چونی‌ دانای درونی و برونی ای هر چه رمیده و آرمیده‌ در کن فیکون تو آفریده ای واهب عقل و باعث جان‌ با حکم تو هست و نیست یکسان ای محرم عالم تجبر عالم زتو هم تهی و هم پر ای امر ترا نفاذ مطلق‌ از امر تو کاینات مشتقق تا در نفسم عنایتی هست‌ فتراک تو کی گذارم از دست وانگه که نفس به آخر آید هم خطبه نام تو سراید و ان لحظه که مرگ را بسیچم‌ هم نام تو در حنوط پیچم چون گرد شود جود پستم‌ هر جا که روم ترا پرستم (لیلی و مجنون نظامی) مقام ذات حق ذات مقدس حق تعالی وجود بحت و هستی صرف است،از حیث ذات و احدیت‌ ذاتی‌اش محوکننده تعینات است،همه‌ کثرات و موهومات امکانی در این مرتبه‌ مضمحلند و اسماء و صفات مستهلک در ذاتند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.