Skip to main content
فهرست مقالات

احتیاط در احتیاط (پاسخ به انتقاد)

نویسنده:

(15 صفحه - از 46 تا 60)

خلاصه ماشینی:

"بدون شک‌ احتیاط وظیفه بیان کنندگان احکام را در برخی موارد سنگین می‌کند نه وظیفه مکلفین را،چون ممکن است‌ فقیه برای شناخت حکم مسأله مستحدث،ساعتها بلکه‌ روزها و شبها در مایه‌های اصلی استنباط مطالعه کند و نیز تمام آراء و نظریات فقیهان ادوار گذشته را مورد بررسی قرار دهد تا حکم را استنباط و برای مردم بازگو نماید، اما اگر فقیهی راه برای شناخت حکم داشته باشد ولی به دلیلی از دلایل غیراصولی و نامعتبر از تصریح به‌ حکم خودداری کند و از باب احتیاط مشکوک الحرمة را حرام اعلام نماید و مشکوک الوجوب را واجب بیان کند و خلاصه در اموری که شارع ترخیص داده حکم به‌ احتیاط کند و یا با وجود دلیل بر حلال بودن چیزی‌ ولی به دلایل غیراصولی مانند اجماع اجتهادی و یا خبر مرسل و یا شهرت بعداز پیدایش اجتهاد از تصریح‌ به آن خودداری نماید و احیانا حرمت آن را به عنوان‌ فتوا و یا احتیاط بیان کند،وی نه تنها احتیاط را رعایت‌ نکرده بلکه خلاف آن را عمل کرده است. در پایان لازم است نکاتی را یادآور شویم: 1-با شیوه نوینی که حضرت امام راحل در اجتهاد تفریعی‌ و تطبیقی از راه بیانش(نقش زمان و مکان در اجتهاد) پدید آورد نگارنده با بکارگیری آن در منابع و مایه‌های‌ اصلی استنباط تا به حال حدود 60 نظریه جدید در ابعاد گوناگون فقهی بدست آوردیم که حدود 10 نظریه از آنها را تا به حال بیان داشته و بقیه آنها را نیز به تدریج با کمال صراحت بیان می‌کنیم،زیرا باب اجتهاد را خدا و پیشوایان باز گذاشته‌اند،همانگونه که‌ باب نقد علمی و مباحثه و مناظره بر روی اهل اندیشه و نظر باز است و باید دانست همانگونه که یکی از مراجع‌ بزرگ فرمود اجتهاد به معنای حقیقی در مسائلی صادق‌ است که اجتهاد در آنها پیاده نشده باشد،نه در مسائلی‌ که اجتهاد شده و راه‌های آن بر همگان واضح گشته‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.