Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیقات علامه طباطبائی بر بحارالانوار

نویسنده:

(19 صفحه - از 12 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : حدیث ،علامه طباطبائی ،حکمت ،خدا ،خداوند ،مجلسی ،امام ،علم ،ذات ،استاد ،کلام ،فلسفه ،اخبار ،روایت ،صفات ،استاد علامه طباطبائی ،اسم ،معنی ،قرآن ،مشیت ،سخن ،علامه مجلسی ،بیان ،مراد ،کلمه ،انسان ،اراده ،بیانات علامه مجلسی بر اخبار ،استاد علامه طباطبائی از آیات ،نفی

خلاصه ماشینی:

"استاد تعلیقه مستقیمی بر این حدیث دارد و فرموده:این حدیث از احادیث گرانبها است و حجاب بودن خود مخلوقات نظیر بیان آتی امام رضا علیه السلام در باب جوامع التوحید بشماره 3 که فرمود:«حجب بعضها عن بعض لیعلم ان لا حجاب بینه و بینها غیرها»و معنی این جمله آن است که احاطه بوجود خداوند بطور معاینه، ژناممکن است زیرا دیدن وقتی میسر است که پرده برداشته شود و با رفع مانع که خود خلق می‌باشند، خلقی نمی‌ماند تا ببیند یا نبیند و نظیر این بیان، کلام امیر المؤمنین است که در همان باب شماره 34 فرموده است و مفاد همه آنها این است که اگر بندگان از خود منصرف شوند و به خویشتن منشغول نباشند و به دنبال هوی نگردند و به سوی خدا رو کنند، انوار عظمت الهی بر آنها می‌درخشد و مراد از رؤیت قلب وارد شده در پاره‌ای اخبار نفی رؤیت، همین است. مجلسی بیانی بر این حدیث دارد و در پایان فرموده:امام رضا(ع)در این حدیث به نکته‌ای دقیق اشاره فرموده و آن، اینکه اشاعره در این عقیده با ما موافقند که خداوند در نیروی عقلانی نمی‌گنجد و محقق دوانی چنین چیزی را به آنها نسبت داده و اشعار داشته که آنان در این رأی اتفاق نظر دارند، مع ذلک اشاعره تمثل خداوند را به صورت جسمانی جایز دانسته‌اند و این بسیار شگفت‌آور و نامعقول است که بگوییم قوه عقلانی، خدا را درک نمی‌کند ولی قوه جسمانی او را در برمی‌گیرد لذا امام رضا علیه السلام فرمود:هر چه، علم به ذات خداوند را از راه سمع نفی می‌کند، رؤیت را نیز نفی یم کند، چون کلام در رؤیت عرضی از اعراض نیست بلکه موضوع بحث، رؤیت ذات اوست و آن علم به کنه وجود خداوند متعال است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.