Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیقات علامه طباطبائی بر بحارالانوار

نویسنده:

(19 صفحه - از 12 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : حدیث، علامه طباطبائی، حکمت، خدا، خداوند، مجلسی، امام، علم، ذات، استاد

خلاصه ماشینی: "استاد تعلیقه مستقیمی بر این حدیث دارد و فرموده:این حدیث از احادیث گرانبها است و حجاب بودن خود مخلوقات نظیر بیان آتی امام رضا علیه السلام در باب جوامع التوحید بشماره 3 که فرمود:«حجب بعضها عن بعض لیعلم ان لا حجاب بینه و بینها غیرها»و معنی این جمله آن است که احاطه بوجود خداوند بطور معاینه، ژناممکن است زیرا دیدن وقتی میسر است که پرده برداشته شود و با رفع مانع که خود خلق می‌باشند، خلقی نمی‌ماند تا ببیند یا نبیند و نظیر این بیان، کلام امیر المؤمنین است که در همان باب شماره 34 فرموده است و مفاد همه آنها این است که اگر بندگان از خود منصرف شوند و به خویشتن منشغول نباشند و به دنبال هوی نگردند و به سوی خدا رو کنند، انوار عظمت الهی بر آنها می‌درخشد و مراد از رؤیت قلب وارد شده در پاره‌ای اخبار نفی رؤیت، همین است. مجلسی بیانی بر این حدیث دارد و در پایان فرموده:امام رضا(ع)در این حدیث به نکته‌ای دقیق اشاره فرموده و آن، اینکه اشاعره در این عقیده با ما موافقند که خداوند در نیروی عقلانی نمی‌گنجد و محقق دوانی چنین چیزی را به آنها نسبت داده و اشعار داشته که آنان در این رأی اتفاق نظر دارند، مع ذلک اشاعره تمثل خداوند را به صورت جسمانی جایز دانسته‌اند و این بسیار شگفت‌آور و نامعقول است که بگوییم قوه عقلانی، خدا را درک نمی‌کند ولی قوه جسمانی او را در برمی‌گیرد لذا امام رضا علیه السلام فرمود:هر چه، علم به ذات خداوند را از راه سمع نفی می‌کند، رؤیت را نیز نفی یم کند، چون کلام در رؤیت عرضی از اعراض نیست بلکه موضوع بحث، رؤیت ذات اوست و آن علم به کنه وجود خداوند متعال است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.