خلاصه ماشینی:
"ضرورت آموختن به جای کارت آفرین و ستاره،فکر دیگری باید کرد مریم اسماعلی نسب سالهاست که استفاده از جایزه،کارت آفرین و ستاره،به خصوص در دورهی ابتدایی،در حکم نظام تشویقی و برای ترغیب بیشتر دانشآموزان به پیشرفت تحصیلی رایج شده است.
مثلا دانشآموزان تا چه اندازه فعالیتهای زیر را،که ربطی هم به امتحان آنها ندارد،انجام میدهند؟ *خواندن مقالههای علمی روزنامهها؛ *روی آوردن به سرگرمیهای علمی؛ *شنیدن سخنرانی افرادی که در حوزهی علمی خاصی حرف میزنند؛ *خواندن مقالههای علمی مجلهها؛ *دیدن برنامههای علمی از تلویزیون؛ *خواندن کتابهایی در مورد موضوعات علمی یا دانشمندان؛ *صحبت با دوستان دربارهی موضوعات علمی؛ *انجام دادن پروژههای علمی.
انجام دادن این فعالیتها،به معنی جستجو و تعقیب آموزش در خارج از کلاس درس،بیانگر آن است که انگیزهی پیشرفت تحصیلی دانشآموز،نه برای مشوقهای بیرونی،که ناشی از یک نیروی برانگیزانندهی درونی است.
اما چه شرایطی به سوق دادن دانشآموزان به سمت داشتن انگیزهی درونی کمک میکند؟براساس پژوهشهای انجام شده موارد زیر به خصوص در مورد دانشآموزان دورهی متوسطه بیشترین کارآیی را داشته است.
در مورد دانشآموزان کم سنتر،علاوه بر این موارد،عامل ترغیب معلم نیز مؤثر شناخته شده است."