Skip to main content
فهرست مقالات

پاسخ به انتقاد

نویسنده:

(6 صفحه - از 200 تا 205)

کلید واژه های ماشینی : حقیقت محمدیه ،تحدی ،سبک ادبی ،ادبی ،ناقد محترم ،محمدیه ،مادی ،محمدیه و حقیقت قرآن ،زمان نزول ،تحدی ادبی ،حقیقت قرآن ،غیر مادی ،محترم ،خداوند ،عقل انسان ،مثال بذر ،الهی ،بشری ،علم انسان ،پیام الهی ،سبک ادبیات ،زبانهای پیامبران ،خداوند پیام ،کلام الهی ،عالم مادی ،تکامل زبان ،آثار بشری ،منظور تحدی ،مادی بودن ،مورد حقیقت

خلاصه ماشینی:

"البته بعضیها از تکرار و آوردن مثل، برداشت اشتباه کرده‌اند، و تکرار سبک ادبیات و صرف عوض کردن بعضی از کلمات مورد استفاده را جزء شرط آن فرض کرده‌اند که منظور تحدی ادبی این نبوده، زیرا در این صورت اثر دوم یا ضعیف‌تر از اثر اول خواهد شد یا اگر مانند آن یا به اعتباری بهتر از آن باشد به علت پیروی سبک ادبی اول و نداشتن بناء اساسی، فاقد امتیاز خواهد بود، چون معلوم نیست قبل از مطالعه اثر اول می‌توانست اثر مربوطه را بوجود بیاورد یا خیر، و روشن است که تحدی به این معنی یک امر ذاتا محال و لذا بیهوده خواهد بود، بلکه منظور تحدی ادبی چیز دیگری است. اما در مسئله کمک جبرئیل باید گفت:در مورد حقیقت جبرائیل ما یک علم اجمالی بیش نداریم و اگر بجای جبرائیل ملکی دیگر از طرف خدا به پیامبران دیگر برای پوشاندن لباس کلمات بشری به حقیقت نازل شده بر ارواح آنان، کمک کرده باشد خللی در استدلال ما وارد نمی‌شود، چون منظور ما این بوده که کلمات وحی متلو بطور بی‌اختیار و توسط یک کنترل خدایی بر زبانهای پیامبران جاری شده بود. اما اینکه ایشان در مورد انقلاب(دوم)در پیامبر پس از بعثت سئوالی مطرح کرده‌اند، باید گفت:بعثت همان واگذار کردن انجام عمل به پیامبر است و قبل از آن پیامبر مسئولیتی برای دعوت و هدایت مردم نداشت، لذا مظهر علم و دانش و هدایت بودن وی در آن زمان، ضروری نبوده، بلکه در صورتی که پیامبر توسط پیامبر دیگر که از قبل شناخته شده، معرفی نشده باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.