Skip to main content
فهرست مقالات

سیمای رسول اعظم (ص) در آئینه قرآن عظیم

نویسنده:

(32 صفحه - از 135 تا 166)

کلیدواژه ها :

ولایت ،وحی ،اسوه ،عصمت ،معراج ،کمالات وجودی ،مکانت تشریعی ،القاب پیامبر ،اخلاق پیامبر ،گستره رسالت

کلید واژه های ماشینی : رسول اعظم، قرآن، اطاعت، خطابات، رسول اعظم ( ص )، عصمت، خداوند، وحی، انبیا، پیامبر

هدف این نوشتار،بررسی شخصیت و جایگاه رسول اعظم(ص)در خطابات و بیانات قرآنی است.بر این باوریم که از میان روش‌ها و رویکردهای‌ متنوع،بهترین راه برای این بحث،ملاحظه آیات مبارک و متقن قرآنی است.در خطابات قرآنی،برای ایشان جایگاه مهمی هم در تکوین تصویر شده است و هم‌ در تشریع.معراج،هدف صلوات خداوند و فرشتگان بودن و امثال آن نشانه‌هایی‌ از جایگاه تکوینی و لزوم الگوگیری،ولایت تشریعی یا اطاعت از ایشان-که‌ معادل اطاعت از خداوند قرار گرفته است-بخشی از منزلت تشریعی آن وجود مبارک را نشان می‌دهد.راز جعل منزل تشریعی نیز در کمالات و بهره‌های‌ وجودی ایشان نهفته است.سیره و منش ایشان برای آدمیان الگو معرفی شده، همگان در تمام ابعاد رفتار اختیاری ملزم به پیروی از ایشان‌اند. ادعای ما این است که حکمت اطاعت مطلق،از یک سو در عصمت پیامبر اعظم و از سوی دیگر در این نهفته است که انسان برای دستیابی به هدایت و کمال و حیات معنوی نیازمند بهره‌مندی از معرفت ویژه‌ای است که انبیا حامل‌ آن‌ند.بدین‌رو پیامبر اعظم در قرآن عظیم،رحمت برای عالمیان معرفی می‌شود، و در بعد رفتار با مردم بیشترین تلاش‌شان راهیابی انسان‌ها به سپهر کران‌ ناپیدای فوز و فلاح است.مسأله غلظت و شدت،استثنایی است که تنها برای‌ رفع موانع هدایت به میان می‌آید و جلوهء دیگری از رحمت الهی بودن رسول‌ اعظم است.

خلاصه ماشینی:

"اعظم و از سوی دیگر در این نهفته است که انسان برای دستیابی به هدایت و صورت عام وجود دارد،از زاویه دیگری نیز این اهمیت مضاعف می‌شود،و آن‌ این است که کسانی‌که تمام همتشان الگو قرار دادن و الگوگیری از رسول اعظم‌ بدین‌رو این شیوه برای شناخت ابعاد مختلف زندگی رسول اعظم(¸) رحمت بودن رسول الله(ص)یکی از مکانت‌های ایشان در هستی است. یکی از بهره‌های وجودی که برای رسول اعظم الهی در قرآن کریم مورد 41آیه دیگری نیز در قرآن کریم به جریان معراج تفسیر شده است:و ما بنابراین قدر متیقن این است که معراج ایشان اتفاق افتاده است،و تفسیر و می‌توان ادعا کرد که ظرفیت وجودی حضرت محمد-صل الله علیه و آله و سلم-به اندازه‌ای است که با جسم یا دست‌کم با روحش به جایی رسیده است‌ از خداوند و رسول اعظم،از مؤمنان نیز نام برده شده است:و قل اعملوا فسیری‌ در آیه‌ای دیگر سخن از دیدن‌ اعمال مردم فقط توسط خداوند و رسولش به میان آمده است که ذیل آن نیز آنچه برای موسی و هارون-علیهم السلام-بیان شده است نیز دیگر نیز بر کس یا کسانی سالم فرستاده شده است:سلام علی إل یاسین بون ایشان برای تمام انسان‌هایی است که مخاطب این خطاب مبارک‌اند. حضرت محمد این واژه متصف به حسنه بودن شده است. بودن رسول اعظم الهی مورد تکیه و تأکید قرار گرفته است:رسولا منهم یتلوا خداوند واقع شدن و اطاعت از رسول الله و دستیابی به این ثمرات،یک‌ مصباح یزدی از طریق دیگری سعی کرده است ضرورت وحی و درنتیجه اطاعت از خدا و رسول را اثبات کند"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.