Skip to main content
فهرست مقالات

ادوار اجتهاد

نویسنده:

(20 صفحه - از 6 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : مذهب، اجتهاد، حکم، قیاس، اهل سنت، صحابه، رسول خدا، کتابهای فقهای مذاهب اهل سنت، سنت، استحسان، شیعه، پیشوای مذهب، فقهای اصولی اهل سنت اجتهاد، مالک، مصالح مرسله، مذاهب اسلامی، اختلاف، شافعی، محمد بن ادریس شافعی، بن عبد، سنت رسول خدا، پیشوای مذهب شافعی، فقهای مذاهب، اهل سنت سنت صحابه، فقهای مذاهب اسلامی، اصل، فقهای شیعه، صحابه سنت رسول خدا، محمد بن عبد الرحمان، پیشوای مذهب ظاهری

خلاصه ماشینی: "اتفاق نظر مذاهب در سنت رسول خداسنت رسول خدا، اعم از قول و فعل و تقریر را نیز همه فقهای مذاهب اسلامی به عنوان یکی از منابع و مبانی شناخت احکام حوادث واقعه و موضوعات مستحدثه پذیرفته‌اند و اگر اختلاف نظری بین آنها به چشم می‌خورد، درباره سنت صحابه و ائمه شیعه است. در مقابل آنانی که قیاس منصوص العلة را به عنوان مبنا و منبع پذیرفته‌اند، برخی دیگر از فقهای بزرگ شیعه، مانند محقق اول(صاحب شرایع اسلام)و برخی اصولیان بزرگ اهل سنت، مانند علامه سیف الدین آمدی شافعی(صاحب کتاب الاحکام فی اصول الاحکام)اعتقاد دارند که اصولا تعدی از مورد منصوص العلة به سایر مواردی که علت در آنجا موجود است، قیاس نمی‌باشد، بکله از باب عمل به عموم تعلیل است و عموم از نوع ظاهر به شمار می‌آید و حجیت ظواهر به بناء عقلا ثابت است. قیاس تشبیه و تمثیل *اعتبار و حجیت این قیاس، از دیر باز از نظر دانشیان مذاهب اسلامی در مورد بحث و مناقشه بوده و آراء گوناگونی درباره آن اظهار شده است که در ذیل به شرح آنها می‌پردازیم:*گروهی این قیاس را در ردیف کتاب و سنت و اجماع، به عنوان یکی از مبانی و منابع شناخت احکام شریعت به حساب آورده‌اند. سبب خلاف در اعتبار سیره علمیه اهل مدینهدر حجیت سیره عملیه نیز بین عالمان و دانشیان تمام مذاهب اسلامی اختلاف نظری نیست، زیرا چنین سیره‌ای بگونه مسلم کاشف از سنت است، تنها اختلاف در این است که امامیه به سبب کاشفیت از سنت آن را معتبر می‌دانند، ولی برخی از علمای اهل سنت، فی نفسه آن را معتبر می‌دانند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.