Skip to main content
فهرست مقالات

تذکر و احتجاج در خداشناسی دینی

نویسنده:

(16 صفحه - از 54 تا 69)

کلید واژه های ماشینی : خدا ،احتجاج ،تذکر ،دینی ،معرفت ،یونان ،خداوند ،جدال ،تفکر ،تعقل ،هدایت ،روایات ،مخلوقات ،قلب ،مخاطب ،عبادت ،استدلال ،سخن ،اصل ،معرفت خدا ،ادیان الهی ،انسان ،یادآوری ،ذهنی ،خداشناسی دینی ،روش ،فلسفه یونان ،معرفت فطری ،بیان ،جدال احسن

خلاصه ماشینی:

"مطلبی که توضیح آن در اینجا ضرورتی می‌نماید این است که روش تفکر و تعقل در این مقام با روشی که در فلسفه یونان مطرح است، متفاوت می‌باشد زیرا:اولا، تعقل در یونان برای کشف امر ذهنی مجهول انجام می‌گیرد، ولی در این مقام از آنجا که انسان حامل معرفت فطری است و خداوند نیز مخلوقات را نشانه خویش و طریق توجه و یادآور معفرت فطری، قرار داده است، لذا تفکر و تعلق برای رفع غفلت و توجه به امر معلوم و مفعول می‌باشد، نه برای کشف مجهول. گرچه این نحوه احتجاج که دست آورد آن یک جزم و یقین ذهنی است، در سنت ادیان و سیره انبیای الهی مورد تأیید و تأکید قرار گرفته است، لیکن باید توجه داشت که این استدلال با آنچه در مشرب عقلی و فلسفی یونان مطرح شده تفاوتهایی دارد که توجه بدانها ضروری است: 1-چنانچه در مباحث گذشته بیان شد: احتجاج، بدین معنی، به هیچ وجه تکیه گاه اصلی دین در هدایت انسانها نیست، بلکه شناختی که از این طریق حاصل می‌شود قابل سنجش با معرفت حقیقی فطری نمی‌باشد. 4-در این شیوه از استدلال، تعقل در ذات خداوند و خالق راهی ندارد، بلکه به عکس، تعقل در مخلوق اساس راهیابی به اقرار و تصدیق به خالق است و لذا در روایات، تفکر و تعقل به ذات خداوند نهی شده و مورد سرزنش قرار گرفته، ولی تفکر در مخلوقات مورد تحسین واقع شده و در آیات و روایات بسیاری به آن دعوت شده است، که برای نمونه دو روایت ذکر می‌شود:«قال ابو عبد الله(ع)قال:ایاکم و التفکر فی الله»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.