Skip to main content
فهرست مقالات

مقدمه معارف قرآن(2)

نویسنده:

(19 صفحه - از 30 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،آیهء ( ،کتاب ،الکتاب ،ذکر ،حکیم ،نور ،هدی ،دلالت ،اطلاق ،حق ،سورهء بقره ،در آیات ،صفت ،آیات قرآن ،انسان ،مبین ،الحکمة ،وصف قرآن ،قرآن ( ،منظور ،قرآن مجید ،کتاب مبین ،مقدمه‌ی معارف قرآن ،سورهء انعام ،مردم ،وصف قرآن دلالت ،توصیف قرآن ،سورهء آل‌عمران ،قرآن کریم

خلاصه ماشینی:

"کلمهء فرقان نیز گر چه ممکن است به معنای اسم مفعول و به لحاظ تفرق و تدرج آیات،بر قرآن اطلاق شود ولی ظاهرا در همهء مواردی که در مورد قرآن(یا تورات)به کار رفته به معنای اسم فاعل و بلحاظ تمییز بین حق و باطل است و همچنین کلمهء فصل در آیهء(13)از سورهء الطارق که می‌فرماید: انه لقول فصل، و بعدا در اوصاف تبعی ذکر خواهد شد. اطلاق تفصیل و مفصل بر قرآن به لحاظ باز کردن و توضیح مطالب و تقریبا مرادف با تبیین است و مؤید آن این است که در ذیل آیات گاهی تعبیر تبیین و گاهی تعبیر تفصیل به کار می‌رود،مثلا در آیهء(118)از سورهء بقره می‌فرماید: ... یادآوری تعبیرات دیگری در قرآن شریف وجود دارد که قابل انطباق بر این کتاب‌ عزیز است ولی چون صریحا اطلاق نشده از ذکر آنها در عداد عناوین قرآن‌ خودداری می‌کنیم مانند: خیر در آیهء(105)از سورهء بقره: ما یود الذین کفروا من اهل الکتاب و لا المشرکین ان ینزل علیکم‌ من خیر من ربکم... 2-حکیم لفظ الحکیم در چهار آیهء،به صورت صفت برای قرآن مجید آمده است،در آیهء(58)از سورهء آل عمران می‌فرماید: ذلک نتلوه علیک من الآیات و الذکر الحکیم، و سورهء یونس با این آیه: الر تلک آیات الکتاب الحکیم، و سورهء لقمان با: الم تلک آیات الکتاب الحکیم، و سورهء یس با: و القرآن الحکیم آغاز می‌شود. و مؤید آنکه حکمت،در این آیات بخشی از خود کتاب است،این است‌ که در آیهء(39)از سورهء اسراء بعد از چند دستور حکیمانه می‌فرماید: ذلک مما اوحی‌ الیک ربک من الحکمة، و همین آیه نیز،این احتمال را که منظور از الحکمة خصوص‌ حکمت نظری باشد تضعیف می‌نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.