Skip to main content
فهرست مقالات

از خوانندگان

(12 صفحه - از 181 تا 192)

خلاصه ماشینی:

"3-ما باید بکوشیم تا از افراط و تفریط و از تند و کند روی بپرهیزیم و تلاش کنیم تا معتدل و میانه‌رو باشیم بنابراین، ما در مقاله و مورد نامه با سه مطلب سروکار داریم:اول:کلام امام فخر رازی که در تفسیر آیه مزبور با تعبیر«مذهب فلسفی»مطلبی را سربسته و بطور کلی به فلسفه به معنای مطلق کلمه و به تمام فیلسوفان نسبت داده بی آنکه مشخص کند که مراد فلسفه مادی، الحادی و طبیعی است و یا جز آن؟دوم:کار علامه مجلسی است که در توجیه روایت، نظر کذایی را از امام فخر نقل کرده و بی آنکه توضیحی داده باشد مسأله را بر ابهام گذاشته و گذشته است، به عبارت دیگر، مناسبت داشت مجلسی بنویسد این سخن امام فخر عمومیت ندارد و چنین نیست که همه مذاهب فلسفی و تمام فیلسوفان چنین عقیده‌ای داشته باشند زیرا هر چند که فلاسفه طبیعی و ملحد ممکن است به فاعل موجب عقیده‌مند باشند، لیکن فلاسفه متأله از چنان فکر باطل مبرایند. واقع امر این است که مرحوم علی اکبر دهخدا به لحاظ مبارزاتش در دوره مشروطه و سپس حضور او در جبهه اعتدالیون و نیز آزادگی، کرامت نفس و سایر خصال انسانی که درباره وی برشمرده‌اند به اضافه سواد و معلومات بسیار، بعنوان یکی از استوانه‌های تحقیق و تلاش و فعالیت علمی و ادبی در کشور ما معرفی شده تا جایی که-بنابر آنچه بنده اطلاع دارم-گفتار یا نوشتار عالمانه و نقادانه‌ای درباره کارهای او و بخصوص کار عظیم لغت‌نامه توشته یا منتشر نشده و بر عکس هر چه بوده تعریف و تمجید و بزرگداشت او بوده که به عنوان یک شق از مسئله البته در جای خود لازم و مناسب هم بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.