Skip to main content
فهرست مقالات

مدخل علم کلام

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : علم کلام ،دینی ،قید ،متکلمان ،اسلامی ،مدخل علم کلام ،تعریف ،رسالت ،تعریف علم کلام ،موضوع علم کلام ،عقاید دینی ،فلسفه علم کلام ،برهان ،تفتازانی ،تاریخ علم کلام ،تاریخ ،فلسفه ،اثبات عقاید دینی ،بما ،تعریف مواقف ،تعریف مواقف و مقاصد ،اثبات عقاید دینی واقع ،جامع‌ترین تعریف علم کلام ،کلام اسلامی ،رسالت علم کلام ،هویت واقعی علم کلام ،آباء کلیسا ،موضوع علم کلام بیان ،اعتقادات ،استدلال

خلاصه ماشینی:

"مؤلفان«تاریخ فلسفه در جهان اسلامی»نیز همین خطا را تکرار کرده و رسالت علم کلام را دفاع از حدیث دانسته، وبر این اساس گروه عدلیه را در زمره متکلمان بشمار نیاورده‌اند و کلام اسلامی را منحصر در مکتب کلامی اشاعره دانسته‌اند (4) و از نظر روش بحث کلامی نیز تعریف ابن خلدون اشکال دارد، زیرا در آینده بیان خواهیم کرد. (10) محقق لا هیجی درباره تفاوت تعریف مواقف و مقاصد می‌گوید:«بنابر تعریف مواقف مباحثی از قبیل آنچه پیرامون جواهر و اعراض در متون کلامی مطرح گردیده، داخل در تعریف علم کلام خواهد بود، زیرا این گونه مباحث در قدرت و توانایی متکلم بر اثبات عقاید دینی مؤثر می‌باشند، ولی بنابر تعریف مقاصد، از دایره علم کلام بیرون می‌باشند، زیرا از جمله قواعد شرعی اعتقادی بشمار نمی‌روند» (11) 6-نامبرده سپس می‌گوید بهتر است در تعریف کلام چنین بگوییم:«صناعة نظریه یقتدر بها علی اثبات الدینیة»:کلام صناعتی نظری است که به واسطه آن می‌توان عقاید دینی را اثبات نمود. مؤلف مواقف بر این تعریف دو اشکال نموده است: اولا-در علم کلام درباره اموری بحث می‌شود که از احوال موجود بما هو موجود نمی‌باشد، مانند مباحث مربوط به معدوم، حال، بحثهای مربوط به نظر و دلیل که به لحاظ وجود ذهنی مورد بحث واقع می‌شوند نه وجود خارجی، و متکلمان قائل به وجود ذهنی نیستند. (13) تفتازانی هر دو اشکال را پاسخ داده است، در پاسخ اشکال اول می‌گوید:مباحث مربوط به نظر و دلیل از مبادی علم کلام است نه از مسائل آن، و بحث مربوط به معدوم و حال نیز از لواحق بحث وجود می‌باشد که برای توضیح بیشتر مقصود مطرح می‌گردد، و بسیاری از متکلمان نیز قائل به وجود ذهنی می‌باشند، و آنان که قائل به وجود ذهنی نیستند موضوع علم کلام را موجود بما هو موجود نمی‌دانند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.