Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی اصلاح ساختار آموزشی حوزه های علمیه

نویسنده:

(11 صفحه - از 5 تا 15)

خلاصه ماشینی:

"اگر امروز کرسی‌های مختلف اسلام‌شناسی در آمریکا، اسرائیل و اروپا در خدمت سیاستهای استعماری فعالیت‌های تحقیقی می‌کنند، آیا در حوزه‌های ما جایی برای پاسداری روشمند از اسلام و شناخت ترفندهای صهیونیسم و امپریالیسم علیه اسلام پیش‌بینی شده است؟ 3-وضعیت فعلی حوزه‌های علمیه ما در سه محور ذیل محتاج به تحول جدی است:اول:تناسب با نیازهای متنوع جوامع اسلامی در عصر حاضر، دوم:تناسب با نیازهای علمی و عملی حکومت اسلامی، سوم:تناسب با هماوردی با رقبا و دشمنان فرهنگی و سیاسی و اجتماعی اسلام اگر در این وضعیت تحول اساسی ایجاد نشود، نیازهای سه‌گانه فوق قطعا خود را بر حوزه‌ها بدون برنامه تحمیل خواهند کرد. از فقه چه انتضاری داریم؟ آیا انتظار نظام‌سازی و برنامه‌ریزی اجتماعی داریم؟تا اگر فقه پاسخگو نبود او را متهم به ناتوانی کنیم؟یا از فقه استناد معتبر به شارع را می‌طلبیم و تعیین احکام مختلف وضعی و تکلیفی را؟آیا اکتفا به فقه ما را از تحصیل دیگر علوم انسانی بی‌نیاز می‌کند؟پرسیدنی است آیا ما بسیاری از انتظامات خود را از دین، از فقه نخواسته‌ایم؟آیا علوم دینی منحصر در مثلا فقه و کلام و اخلاق است؟یا اینکه انتظار جدید، علم جدید می‌طلبد؟آیا از فقه انتظار برنامه‌ریزی، مدیریت و نظام‌سازی می‌توان داشت؟ تبیین این مهم مقال و مجال دیگری می‌طلبد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.