Skip to main content
فهرست مقالات

تأویل و تفسیر

نویسنده:

(7 صفحه - از 16 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : تأویل ،قرآن ،تفسیر ،تأویل و تفسیر ،ارجاع ،قرآن کریم ،عترت طاهرین ( ع ) ،امام معصوم ( ع ) ،متشابه ،غیب ،مصدر ،باطن ،اسلام ،لفظ ،علم ،خداوند ،مصداق خارجی معنای لفظ ،مصداق ،ظاهر ،تأویل قرآن ،جمله ،کفر ،کلمه ،آیات قرآن کریم ،انسان کامل ،تفسیر قرآن کریم ،ظهور ،علم تأویلی ،تأویل به معنای ارجاع ،کلمات الهی از مقام غیب

خلاصه ماشینی:

"جریان تأویل قرآن از قسم دوم است، زیرا گر چه علم به آن اصالتا از اوصاف امام معصوم(ع) بشمار می‌آید، ولی تعلم به دیگران از راه تعلیم خود امام معصوم(ع)میسور بوده و عمل به آن نیز برابر راهنمایی رهبر معصوم(ع)جائز بلکه لازم می‌باشد، به عنوان نمونه حدیثی را که علی بن موسی بن طاووس(قده)در کتاب الامان من‌ اخطار الاسفار و الازمان (12) از ابی جعفر محمد بن رستم بن جریر طبری آملی امامی، نقل کرده و فیض کاشانی(ره)نیز در وافی (13) بازگو کرده یادآور می‌شویم: حضرت رسول اکرم(ص)به اصحاب خود فرمود:«علی بن ابی طالب(ع)یقاتل علی تأویل القرآن کما قاتلت علی تنزیله». زیرا بنابر ظواهر تنزیلی قرآن کریم، اصحاب جمل و صفین و نهروان داعیه اسلام داشته و شهادت به وحدانیت و رسالت را اداء می‌کردند، لذا منافقان که در قیامت با کافران یکجا به دوزخ رفته بلکه در کات منافقان از کافران فروتر و پایین‌تر می‌باشد، در زمان رسول اکرم(ص)برابر تنزیل همانند سائر مسلمین بودند و معاشرت آنان جائز و جنگ با آنها ناروا بود، ولی بر اساس تأویل خواه به صورت تضیق دائره اسلام یا توسعه دائره کفر، آنها از قلمرو اسلام خارج و در منطقه کفر داخل بوده‌اند، چه اینکه در قرآن وعده ظهور تأویل آن قیامت داده شده و در آن روز کفر محاربان عترت طاهرین(ع) برای همگان روشن می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.