خلاصه ماشینی:
"تمنای محرومیت برادر خود را از نعمت کرده آنچه را که برای خود خواسته برای دیگران نخواسته از این جهت بسیار بد و ناپسندیده است و این رشک و حسد یکی از امراض نفسانی بلکه بدترین آنهاست و شخص حسود در واقع با خدا معارضه و منازعه دارد زیرا که کسیکه واجد نعمتی است آن نعمت از خداست که بمقتضای صلاح و حکمت بآن کس داده و اگر مصلحت نمیبود که نمیداد حسود که زوال آن را خواهان است رد بر خدا و معارضه با او دارد و خلاف حکمت و مصلحت میخواهد و خلاف حکمت و مصلحت هم غیر شر و فساد چیزی نیست پس حسود طالب شر و فساد برای بندگان خداست و کسیکه طالب چیزی باشد کوشش میکند که به آن برسد و حسود هم همینطور است پس مفسد هم هست و در چندین آیه از قرآن شریف راجع بفاسدکنندگان در روی زمین بیاناتی شده مانند (و لا تعثوا فی الارض مفسدین) و (و لا تفسدوا فی الارض بعد اصلاحها) و (و الدین یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فی الارض اولئک لهم اللعنة و لهم سوء الدار) و غیر ذلک."