Skip to main content
فهرست مقالات

تأملی دیگر در باب تأویل

نویسنده:

(19 صفحه - از 109 تا 127)

کلید واژه های ماشینی : تأویل ،قرآن ،فصوص ،عرفا ،ظاهر ،قرآن کریم ،روایات ،تفسیر ،مراد ،قرینه ،معنی ،کلام ،خدا ،ظهور ،فهم ،احکام ،صاحب فصوص ،سخن ،ناقد محترم ،ظواهر قرآن ،شرح فصوص ،مراد صاحب فصوص ،خداوند ،شریفه ،مراد خداوند ،علم ،کتاب ،تأویل قرآن ،صاحب فصوص سیاق آیات شریفه ،تأویلهای عرفا

خلاصه ماشینی:

"در این میان قرآن کریم که در عرض 23 سال بر پیامبر گرامی اسلام نازل گشته حاوی اصول و معارف اسلامی و احکام الهی است-به عبارت دیگر-آن، کتاب قانون الهی، و حجت او بر بندگانش، و بزرگ جانشین پیامبرش می‌باشد که در تمامی زمانها چون شب و روز جاری است، دست یافتن به ظهور تصدیقی آن(مراد خداوند متعال)نیاز دارد به کاوش از قرائن موجود در خود آن و همین طول کاوش از قرائنی که در روایات رسول خدا و اهل بیت طاهرینش-صلوات الله علیهم-آمده است. ما هیچ فقیهی را سراغ نداریم که بدون رجوع به روایات معصومین-علیهم السلام-با استناد به آیه‌ای از قرآن فتوایی داده باشد، آیا ناقد محترم می‌پذیرند که کسی با نظر به آیه‌ای از آیات احکام و پیدا نمودن ظهور تصوری آن خود را قانع کرده و بدون رجوع به آیات دیگر و روایات بگوید همین مراد خداوند است؟این یکی از مسلمات علم فقه است و بعید است کسی به غیر از این تفوه کند. ناقد محترم می‌نویسند:«تأویل کننده، کلام خداوند را بر تأویل خود حمل نمی‌کند و آنچه را به عنوان تأویل اظهار می‌دارد به قرآن نسبت نمی‌دهد بلکه مطالبی را در حالت خاصی در برخورد با آیات برای ایشان منکشف شده است بازگو می‌کند نه اینکه بگوید قرآن کریم چنین معنی می‌شود»(ص 28) و در جای می‌گویند:«واضح است که هر کسی در حد توان خود برداشتهایی ورأی معنای ظاهر و ترجمه تحت اللفظی کلمات از قرآن کریم می‌کند که البته آنها را معنی آیات قرآن نمی‌داند»(ص 29) مطالب فوق در دفاع از تأویلهای عرفا و مخصوصا تأویلهای ملا عبد الرزاق است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.