Skip to main content
فهرست مقالات

پاسخی کوتاه به تأملی دیگر

نویسنده:

(11 صفحه - از 128 تا 138)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، تأویل، معنی، ایراد، تفسیر، جواب، ظاهر، فهم، فصوص، سخن

خلاصه ماشینی: "همین شماره فرازی از نوشته بنده را نقل کرده و به نقد آن پرداخته‌اند که چون جواب آن بسیار روشن است بنده به تطویل نمی‌پردازم، خوانندگان محترم و خود نویسنده محترم اگر همین دو فرازی که در جوابیه-یکی از ایشان و یکی از بنده-آمده است که به دقت بخوانند خودشان قضاوت صحیح خواهند داشت و اینکه از نوشته بنده استظهار فرموده‌اند:«فهم معانی باطنی قرآن را منحصر در معصومین علیهم السلام می‌داند»باید توجه داشت که باطن قرآن یک مرتبه و معنی واحدی نیست تا ببینیم آن را چه کسی می‌فهمد، کلام الهی دارای مراتب بسیار و متفاوتی است که هر مرتبه‌دانی نسبت به بالاتر ظاهر و هر بالاتری نسبت به پایین‌تر باطن است، و انسانها نیز بنا بر استعداد و فهمی که دارند در دریافت این مطالب تفاوت فراوانی دارند. بنده چند نمونه از موارد ورود این واژه را در آیات کریمه ذکر نموده بودم و برای خلاص از تطویل، به تفسیر شریف المیزان ارجاع داده بودم که در آنجا به تفصیل موارد این واژه در قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه گیری شده است که«تأویل»در قرآن به معنی برگرداندن کلامی از مدلول ظاهری خود به معنای دیگر بکار نرفته و این اصطلاح بعدها میان گروهی از مسلمین رواج یافته است. » و ا یشان ایراد گرفته‌اند که منظور صاحب فصوص بیش از این و اثبات الوهیت فرعون است و بخشهایی نیز از چند شرح نقل کرده‌اند که اگر در همینها دقت شود همان سخن بنده روشن می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.