چکیده:
هدف نهایی از ارزیابی عملکرد،افزایش کارایی و اثربخشی سازمان است. در این مقاله به«بررسی اثربخشی نظام ارزشیابی کارکنان(روش مدیریت عملکرد)در مؤسسات آموزش عالی از دیدگاه مدیران،کارشناسان و کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز،پرداخته شده است.نمونههای مورد بررسی در این پژوهش نمرات ارزشیابی 585 نفر از کارشناسان،کارکنان و مدیران دانشگاه شهید چمران اهواز بوده که به روش طبقهبندی از جامعهء آماری برگزیده شدند یافتههای تحقیق بیانگر آن است که میانگین نمرات ارزشیاییها در دانشگاه بسیار بالا است امتیازات(عوامل عملکردی 5ر19 از 20،معیارهای رفتار شغلی 6ر6 از 7 و معیار رفتار اخلاقی 6ر2 از 3) است.بنابراین با توجه به ارقام موجود استنباط میشود که ارزشیابی عملکرد در دانشگاه شهید چمران اثربخش نبوده است و پایین بودن اثربخشی ارزشیاییها با عواملی مانند:صلاحیت و مهارتهای پایین مدیران، موضوع محتوی،شاخصها و نشانگرهای نظام ارزشیابی،تأثیر نتایج حاصل از ارزشیابی بر وضعیت کارکنان و با عوامل کلی رابطهء مستقیمی داشته است.
خلاصه ماشینی:
"نمونههای مورد بررسی در این پژوهش نمرات ارزشیابی 585 نفر از کارشناسان،کارکنان و مدیران دانشگاه شهید چمران اهواز بوده که به روش طبقهبندی از جامعهء آماری برگزیده شدند یافتههای تحقیق بیانگر آن است که میانگین نمرات ارزشیاییها در دانشگاه بسیار بالا است امتیازات(عوامل عملکردی 5ر91 از 02،معیارهای رفتار شغلی 6ر6 از 7 و معیار رفتار اخلاقی 6ر2 از 3) است.
فرضیهء پژوهش ارزشیابی عملکرد سالیانه افراد شاغل در دانشگاه شهید چمران اهواز بر اساس پرسشنامههای طراحی شده از سوی سازمان مدیریت و برنامهریزی برای ارزشیابی کارکنان و کارشناسان صورت میگیرد.
تحقیقی که طبییان در سال 97 انجام داد نشان داد که،ا)ارزیابیکنندگان ار صلاحیتها و شایستگی کمی در امر ارزیابی عملکرد برخوردارند؛ب)دیدگاه غالب در ارزیابی عملکرد،سنتی و مبتنی بر قضاوت در ارزیابی با هدف کنترل کارکنان است؛ج)قضاوت فردی ارزیابان، همجنین حاکمیت عواطف و احساسات در مناسبات اداری و امر ارزیابی موجب شده ارزشیابی شوندگان نظر خوبی نسبت به نتایج سنجش عملکرد خود نداشته و با دیدهء شک و تردید به آن بنگرند و غالبا به نتایج به دست آمده معترض یا بیاعتنا باشند؛د) وجود عواطف و احساسات انسانی بین افراد تا حدودی باعث مقبولیت ارزیابان نزد ارزیابیشوندگان شده است ولی میزان آن پایین است؛هـ)محتوای نظام ارزیابی عملکرد در شرایط موجود با ماهیت شغل معلمان تناسب خوبی ندارد و نیاز به بازنگری در آن و تعیین معیارهای واقعی عملکرد که قابلیت اندازهگیری دارد و عملکرد معلمان را با آن مقایسه کرد به طور جدی احساس میشود."