Skip to main content
فهرست مقالات

عدل و حکمت از دیدگاه شیخ مفید

نویسنده:

(12 صفحه - از 50 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : عدل ،عدل و حکمت ،کلامی ،متکلمان ،شیخ مفید ،خداوند ،عدل و حکمت الهی ،عدل الهی ،عقل ،متکلمان عدلیه ،وجوب ،اصل حکمت الهی وجوب تکلیف ،فاعل ،حسن ،متکلمان عدل ،مسأله عدل و حکمت الهی ،تکلیف ،اصل عدل و حکمت ،حکیم ،برهان ،حسن و قبح عقلی ،کمال ،صفات ،براهین عدل و حکمت الهی ،عدل کلامی ،واجب ،اصل عدل و حکمت الهی ،عدل کلامی و عدل اخلاقی ،اصل ،افعال الهی

خلاصه ماشینی:

"که زیر بنای بسیاری از مسائل کلامی بشمار می‌رود و در ابواب مختلف به آن استناد می‌شود، این مسأله از دیرباز مورد توجه و عنایت خاص متکلمان عدلیه عموما و متکلمان امامیه خصوصا قرار داشته و پیرامون آن بحثهای ارزنده‌ای مطرح گردیده است، از آن میان استاد گرانمایه کلام امامیه، ابو عبد الله محمد بن محمد بن نعمان عکبری بغدادی مشهور به شیخ مفید(413-338 یا 336) به مناسبت‌های مختلف پیرامون مسأله عدل و حکمت الهی بحث نموده و مطالبی را بیان کرده است. (37) 3-امتناع تکلیف ما لا یطاق متکلمان عدلیه گفته‌اند:تکلیف ما لا یطاق از نظر عقل قبیح است، و به مقتضای عدل و حکمت الهی، صدور فعل قبیح از خداوند محال می‌باشد علامه حلی در این باره گفته است:«بر پایه اصل حکمت، محال است خداوند فردی را که توانایی انجام کاری را ندارد بر انجام آن تکلیف نماید» (38) متکلمان اشعری در این مسأله دو نظر دارند، برخی علاوه بر اینکه تکلیف ما لا یطاق را جایز می‌دانند، بر وقوع آن نیز اصرار دارند که از آن جمله فخر الدین رازی را می‌توان نام برد (39) ، ولی برخی دیگر فقط به جواز آن معتقدند اما وقوع آن را نپذیرفته‌اند که از آن جمله سعد الدین تفتازانی می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.