Skip to main content
فهرست مقالات

پدیدار شناسی در فلسفه اسلامی

نویسنده:

(14 صفحه - از 72 تا 85)

کلید واژه های ماشینی : پدیدار ،فلسفه ،پدیدارشناسی ،فلسفه‌های اسلامی ،انسان ،ذات ،پدیدارهای موجود به‌سوی پدیدار هستی ،هیدگر ،تاریخ ،باطن ،ماهیت ،مفاهیم ،واقعیت ،معنی ،ظاهر ،نگرش ،اصالت ،عین ،اصل ،هستی ،جهان ،فلسفه اسلامی و پدیدارشناسی ،روش پدیدارشناسی ،اصالت ماهیت ،حرکت ،هدف ،تطبیق پدیدارشناسی با فلسفه‌های اسلامی ،جهت پدیدارشناسی از اصالت معنی ،نگرش پدیدارشناسی ،کلی

خلاصه ماشینی:

"«با کمال تأسف از دیدگاه هگلی این حوادث در این جهان اتفاق می‌افتد و معاد در همین حوادث(ناپلئون و نظام سلطنتی پروس)فرا می‌رسد، پس لازم می‌آید که تاریخ به پایان می‌رسید و دیگر اتفاقی نمی‌افتاد» (60) بنابراین، وجود داشتن حقیقی عبارت از عهده‌دار شدن نحوه هستی خود و مسئول بودن است، یعنی به جای اینکه انسان هستی خود را مانند سنگ واقعی از خارج دریافت کند و تنها عوامل خارجی آنرا بسازند، خود انسان نیز منشأ معنی دهی و هدفداری است (61) سارتر می‌گوید:«ما وقتی آزاد هستیم که چنین اعلام کنیم که ما دارای هدف هستیم و تنها یک موجود واقعی نیستیم». (65) شیخ شهاب الدین سهروردی می‌گوید:«یکی از احکام سلبیه هستی این است که برای آن، ثانی نمی‌توان در نظر گرفت، زیرا هستی در هستی خود، صرف هستی است و صرف شی‌ء تکرار و تثنیه نمی‌پذیرد، آنجا که صرف هستی است فرض ثانی برای آن امکان‌پذیر نمی‌باشد» (66) همه این مطالب بر مبنای اصل هوهویت مطلق و ثبات امور بیان شده، اما از آنجائی که گسترش نظر فلسفه‌های اسلامی بسیار وسیع است، بدان جهت در عین اینکه مفاهیم مخصوصا در مورد ارزشهای اخلاقی ثابت و لایتغیر است و صور نوعیه نیز ثابت تلقی شده‌اند، یعنی اشتدادی در ماهیت وجود ندارد ولی باز فلاسفه‌ای در عالم اسلام بوده‌اند که به این جنبه نیز توجه داشته و اشتداد ماهیت قائل شده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.