Skip to main content
فهرست مقالات

داستانهای رمزی در اندیشه فلسفی ابن سینا

نویسنده:

(23 صفحه - از 86 تا 108)

کلید واژه های ماشینی : حی بن یقظان، ابن‌سینا، ابسال، داستان حی بن یقظان، عقل، نفس، رساله حی بن یقظان، سلامان و ابسال، زن، فلسفه

خلاصه ماشینی: "به علاوه در بعضی از رسائل خود مانند:تمثیلات عرفانی حی بن یقظان، رسالة الطیر و سلامان و ابسال، ابن سینا مراتب طبیعت را بنحوی بیان کرده است که به مشرب حکمای اشراقی و عرفا بسیار نزدیک است و می‌توان این نوع از نوشته‌های او را یکی از مآخذ و منابع افکار و عقاید (*)حسین گدازگر، بسال 1336 در خوی متولد گردید، پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه در همان شهر، وارد دانشگاه تهران شد، در سال 1365 از دانشکده الهیات و معارف در رشته ادیان و عرفان به اخذ درجه فوق لیسانس نائل آمد. ولی آنچه مسلم است اینکه او فردی متصوف و عارف نبوده است چرا که اولا؛اینکه موضوع سخن ابن سینا در تمثیلات عرفانی خود مراتب و قوای نفس بوده و کمال انسانی در اتصال به عقل فعال است، از جمله اصول و مبانی حکمت است نه تصوف. اینکه در داستان سلامان و ابسال، ابسال از آن زنی اعراض می‌کند(که همان روی گردانی عقل است از هوی و میل و شهوت)، و برای برادرش به کشورگشایی پرداخته و شهرهایی را تحت تصرف او در می‌آورد(که همان توجه نفس بوسیله قوه نظریه بر جبروت و ملکوت، و تعالی او به سوی عالم الهی، و قدرتش بر حسن تدبیر در مصالح بدن و در نظم امور منازل و مدن، به قوت عملی است)، تا آنجا که او را«ذی قرنین» نامید(زیرا که ذی قرنین لقب کسی است که مالک و فرمانروای شرق و غرب باشد)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.