Skip to main content
فهرست مقالات

نقد نظریه وجودی خیر و شر

نویسنده:

(17 صفحه - از 55 تا 71)

کلید واژه های ماشینی : شر، خیر، نقد، نظریه، ذاتی، عرضی، عنایت، طبیعت، بالذات، فلسفه

خلاصه ماشینی:

"این بخش، آنگونه چیزی است که برای تحقق یافتن غایت ذاتی گریزی از آن نیست، و همچون علتی برای وجود غایات می‌باشد، نتیجه‌ای که محققان فلسفه از اصل کلی بودن غایات طبیعت در نظر می‌آورند، این است که در حل مسأله شرور، باید نظام کل و اغراض حقیقی طبیعت مدبره جهان را منظور داشت و در محاسبه وارد کرد، و نظامهای جزئی و واحدهای گسسته از کل را از پژوهش و محاسبه کنار گذارد. شرح کلی عنایت الهی عنایت الهی آن حقیقی از نظام اسماء و صفات ربوبی است که عنوان صقع الهی می‌باشد و آن صقع فقط عنوانی است مشیر به ذات واجب الوجود از آن حیث که علم مطلق و نامتناهی به بهترین نظام ممکن از میان انبوه شمارناپذیر نظامهای تقدیری دارد و راضی است به نظام مذکور و معرض از آن نیست و تمام اعتناء را به سراسر نظام احسن از کلیات تا جزئی‌ترین جزئیات مبذول می‌دارد، و آن نظام را به مشیت ذاتی و دگرگونی ناپذیر خود ایجاد کرده و تک تک اجزاء و جزئیات و افراد آن را در موقعیت ویژه هر کدام پدید می‌آورد و با مراقبت تمام هر یک را همراه با کلیت نظام به فرجام آن می‌رساند. این حیثیت در عنایت الهی و طبیعت کلی بر طبق نظریه وجودی شرور اصلا مطلوب نمی‌باشد، ولی چون ملازم آتش است و وجود آتش به دون آن ممکن نیست، پس بناگزیر حیثیت مزبور به طور بالعرض به حوزه قضای کلی وارد می‌شود، آنچنانکه ضروریهای عرضی با اینکه مطلوب نیستند، همراه غایات ذاتی تحقق می‌یابند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.