Skip to main content
فهرست مقالات

رساله ایقاظ النائمین و ایعاظ الجاهلین

نویسنده:

مترجم:

(19 صفحه - از 97 تا 115)

کلید واژه های ماشینی : ترجیع، غنائی، لهوی، موسیقی، حدیث، قرآن، صوت حسن، روایات، غناء لغوی و غناء لغوی، لفظ

خلاصه ماشینی:

"[غناء لغوی و غناء لغوی و لهوی اینک در توضیح این مدعا و تأکیدی بر آنچه تاکنون گذشت، می‌گوییم:ما قائلین و پیروان قول به تفصیل در باب غناء، معتقدیم که آنچه به عنوان غناء در شرع حرام شده آن نوع از اصوات و آوازهای لهوی می‌باشد که توسط کنیزکان و خوانندگان ماهرو کاسب در مجالس اهل فسق و معصیت، همراه با آلات و سازهای موسیقی مانند دف و تنبک و غیر آنها، (نواختنی لهوی متناسب با همان آوازها)اجراء می‌شده، ولی برخی غناء حرام را همان غناء به معنای لغوی آن یعنی صوت ترجیع‌دار طرب‌انگیز گرفته‌اند، و حال آنکه حقیقت امر چنین نیست و حدیث ابن سنان، ادعای ما را تصدیق و گفتار کسانی را که برای غناء تفصیلی قائل نشده و آن را به معنای لغوی تحریم کرده‌اند، تکذیب می‌کند؛زیرا اولا امر نبی اکرم- صلی الله علیه و آله-به قرائت قرآن با اصوات و الحان‌ عرب، از دو حال بیرون نیست:یا مراد حضرت از «الحان»صوت بدون هیچ گونه ترجیعی است!یا اینکه مقصود صوت با ترجیع خاصی می‌باشد. بنابراین، چه عناصر فیزیکی صدا یعنی کشش و تحریر و چه عناصر اصلی تأثیرگذار یعنی لحن و ایقاع، مطابق قصد و انگیزه خواننده و نوازنده شکل می‌گیرد، اگر خواننده اهل فسق و لهو باشد بالتبع در مجلس لهو، با انگیزه لهو و به گونه و شیوه لهوی برای جلب نظر اهل لهو می‌خواند و می‌نوازد ولی اگر او اهل فسق و فجور نباشد بالتبع، به انگیزه لهوی و در مجالس عیش و نوش نمی‌خواند، بلکه مستعمان مجلس او، موسیقار را بر سر ذوق آورند و به قول سعدی: نگویم سماع ای برادر که چیست؟ مگر مستمع را بدانم که کیست؟ (28)-با توضیح کوتاهی که در تعلیقه پیش دادیم معنای حدیث عبد الله بن سنان و تفصیلی که سید ماجد ذکر کرده، روشن‌تر می‌گردد، زیرا ترجیع و مدهم مانند لحن و ایقاع، دارای حالات و اندازه‌ها و فواصل زمانی مطبوع و دل‌پسند هستند که می‌توان با تغییراتی در آنها با همان انگیزه خاصی که ذکر شد، مخاطب آن را ارضاء کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.