Skip to main content
فهرست مقالات

تحقیقی درباره کتاب وجوه قرآن

نویسنده:

(16 صفحه - از 143 تا 158)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، تأویل، وجوه قرآن، کتاب، خدا، کتاب وجوه قرآن، معنی، قمشه‌ای، لغت، علم

خلاصه ماشینی: "طبق آیه 53 سوره اعراف:«هل ینظرون الا تأویله یوم یأتی تأویله یقول الذین نسوه من قبل قد جائت (*)در ترتیب و نظم معنی راسخون دو قول گفته شده است:الف- راسخون بوسیله واو به الله عطف شده است، یعنی تفسیر متشابهات را جز خدا و راسخان در علم کسی نمی‌داند و راسخان هستند که آنها را دانسته‌اند در حالی که‌«یقولون آمنا به کل من عند ربنا»می‌گویند: ما به آن ایمان آوردیم و همه از طرف خداوند است. این سخن درست نیست، زیرا در این صورت تأویل فقط اختصاص به آیاتی دارد که راجع به صفات الهی و افعال آن و یا قضایا و وقایع موجود در قیامت است، ولی آیاتی که متضمن تشریع احکام است، و بواسطه جنبه انشائی، خارجیتی ندارند و آیاتی که مطالب عقلی و اخلاقی را یادآوری می‌کنند و خارجیتشان همراه خود آنهاست و آیاتی که داستانهای انبیاء و امم گذشته را شرح داده و خارجیتشان گذشته است، باید گفت تمام اینها داری تأویل نیستند، در حالی که طبق آیه 39 سوره یونس که می‌فرماید:«ام یقولون افتریه قل فأتوا بسوره من مثله و ادعوا من استطعتم من دون الله ان کنتم صادقین بل کذبوا بما لم یحیطوا بعلمه و لما یأتهم تأویله کذلک کذب الذین من قبلهم فانظر کیف کان عاقبة الظالمین» * داشتن تأویل را برای تمام آیات قرآنی ثابت می‌داند. (32) معجم مقاییس اللغه:«و از این باب است تأویل کلام، که آن به معنی عاقبت و سرانجام چیزی است و آن سخن خداوند است:(هل ینظرون الا تأویله)آنچه که در وقت برانگیخته شدن آنها به سویش بازگشت (*)بقیه آیه:«یقول الذین نسوه من قبل قد جائت رسل ربنا بالحق فهل لنا من شفعاء فیشفعوا لنا او نرد فنعمل غیر الذی کنا نعمل قد خسروا انفسهم و ضل عنهم ما کانوا یفترون»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.